webForumDet fria alternativet

BIOS strular, datorn hänger sig

Datorhårdvara

8 svar · 781 visningar · startad av F_I_C

Medlem sedan jan. 200293 inlägg
Frågan#1

Har klurar tillräkligt länge på mitt problem och söker nu lite utomstånde ideer vad de kan vara.

Datorn fungerade kanon under ett längre tag men den blir segare och segare med allt man läger in så det fick bli en ominstallation. Efter det har allt strulat.
Den hänger sig ibland nästan direkt vid uppstart ibland halvägs och ibland klarar den sig igenom allting och hänger sig efter någon minut i windows. När den väl varit igång säg 5 min hänger den sig aldrig.
Om den hänger sig och jag trycker på omstartsknappen låser den sig precis innan den börjar identifiera hårdisken(arna).
För att starta den igen måste jag då bryta strömen och då kommer den iaf förbi det problemet.
Ibland säger den att BIOS inställningarna är fel, fasten jag inte varit inne och ändrat bland de och då får jag ladda standard och då börjar de iaf ladda windows, hänger sig ibland, ibland inte.

Då jag ändå va i behov av ny disk köpte ja en och installerade windows på den, antivirus,brandvägg men samma problem igen.
Körde disken som ensam master inget annat inkopplat. Sammma problem fortfarande.

Kan för allt ivärlden inte förstå vad jag ska göra.. har letat efter jumper att "tömma" biosens flash men svårt att hitta utan instruktionsboken till m-kortet.
Kan BIOS fått virus ? Norton hittar inte det isf...
Någon som har något förslag vad jag kan göra...

Tackar på förhand..... och hoppas på ideer

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Vad är det för moderkort?
Där var några där kondensatorerna var kassa på som såldes för nåt år sen, kan ju vara nåt sånt?
Det låter iaf som moderkort eller minnesproblem.

Hur hänger det sig? Fryser det, får du blåskärm etc?

Medlem sedan juni 200169 inlägg

Kan det vara batteriet som måste bytas ut?
Hade nyligen ett liknande problem som jag löste genom att byta batteri på moderkortet.

Jymdis! är inte det problemet med "svullna mandlar" specifikt för Abit moderkort? eller kan det gälla olika märken?

Nunchako:
det var abit som hade stora problem med det ja, eftersom han inte skrivit vilket moderkort han har så tyckte jag det var värt att påpeka.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nunchako skrev:

Jymdis! är inte det problemet med "svullna mandlar" specifikt för Abit moderkort? eller kan det gälla olika märken?

Jag har i vart fall haft det problemet med ett moderkort från Matsonic, så det är uppenbarligen inte bara ABit det handlar om.

På spåret

Har med klurat på moderkortet samt minnen. Plockat ut och kört var för sig och samma problem men...
Moderkortet är ett matsonic... Där kanske problemet ligger, hur går jag isf vidare nu ? Moderkortet är väl ca 1½ år.

Den låser sig helt, bara stilla ingen bluescreen eller något annat. Stendöd typ.. :/

Någon som har idee eller vet om det går att "fixa" till moderkortet från ett ev. nämt problem ?

F_I_C:
låter definitivt som det är problem med kondensatorerna då du. kolla på matsonics hemsida om där är några kända fel på ditt moderkort (exempelvis med kondensatorerna).

Du kan även titta på moderkortet och se om du tycker några komponenter ser "konstiga" ut.

Titta på:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/772761 för referens.

Ahha...

Tackar för suverän hjälp, känns som vi funnit felet.
Kollade lite på moderkortet och där sitter 2st kondensatorer som inte ser allt för trevliga ut.. x(
Jag förmodar att det inte finns någon möjlighet att byta utdem eller reklamera efter så här "lång" tid.
Så vad rekommenderas, att köpa nytt m-kort och prossesor ? har Amd 1200mhz nu men har igentligen inte behov av mer datorkraft men funka måste datorn göra...

Låter bra ju, eller inte men bra du hittat felet :)
Bara att kryssa i Acceptera som slutgiltigt svar på det som löste din fråga så är allt frid å fröjd :)

246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)