webForumDet fria alternativet

Intorkat bläck i skrivarpatronen?

Datorhårdvara

12 svar · 1 428 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Jag skriver väl inte ut sådär oerhört mycket, men det händer ibland och det har gått utmärkt.

I våras tog bläcket slut och jag hade väl inte lust till att lägga över 300 spänn på en ny patron just då, så den blev bara stående. Nu måste jag däremot skriva ut lite grejor så jag skaffade ett påfyllningsset på Clas Ohlsson (farsan har använt samma piratmärke i ett par år) och fyllde på - gick helt utan mankemang.

Men den skriver inte ut nåt i alla fall! :l

Det blev bara lite tunna svarta streck här och där på arket, även efter samtliga rengöringsprogram som finns att tillgå. Tog loss patronen och gjorde rent skrivarhuvudet och nu är pappret helt rent efter en utskrift, inte en fläck. :e

Kan det ha torkat in fullständigt i botten på patronen såpass att det nya bläcket inte löser upp det? Jag fyllde på för ett dygn sen, så det borde ju ha hänt nåt tycker man.

Skrivaren är en HP Deskjet 720c för den som undrar. :)

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Hur många sidor har du testat att skriva ut...

Har själv en HP Deskjet 930c och den hade istortsätt torkat ut, Men efter att ha testat att skriva ut några sidor så gick det igen...

Dom första sidorna fick bara några små bläck streck, Men efter ca 5-6 sidor så blev det normalt igen...

Inte så överdrivet många iofs, jag testar vidare...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det är såna här erfarenheter som gör att man väljer laserskrivare i fortsättningen. :)
Det finns en viktig nyckelfaktor när det gäller val mellan bläckstråle- och laserskrivare:

- Skriver du ut mellan 3-8 sidor i veckan?

Gör du det kan bläckstråleskrivaren vara ett bra val annars är laser det fördelaktliga. Naturligtvis kan det finnas andra behov som påverkar valet, men man bör nog ändå ta sig en funderare. :)
Jag har själv en laserskrivare hemma och byter jag blir det laser igen. Färg kan jag klara mig utan. :)

Jepp, laserskrivaren är dyrare i inköp och jepp, tonerna är mångfaldigt dyrare än bläckpatronerna (tror jag). Men tonerna håller bra mycket längre och torkar inte ut.

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Du kan testa med att skölja munstyckena på bläckpatronen med varmt vatten.
Ibland får man intorkad färg att lösas upp då.
Har flera gånger fått igång torkade patroner på det sättet när det inte hjälpt att flöda.
Det har dock även hänt att det inte har hjälpt, men det är värt att prova.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Rikard skrev:

Jepp, laserskrivaren är dyrare i inköp och jepp, tonerna är mångfaldigt dyrare än bläckpatronerna (tror jag). Men tonerna håller bra mycket längre och torkar inte ut.

Japp, köper hellre en tonerkassett med kapacitet för 10.000 sidor för tusenlappen än bläck för väldigt mycket färre sidor för några hundralappar.

Dessvärre blir billiga hemlasers mycket dyrare i drift än lite fetare modeller.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Sug lite på patronen så funkar det §e

Nejmen, jag har haft samma problem. Fick en lexmark för några år sedan. Patronerna var dyrare än skrivaren typ :e Vet inte om jag har fått en enda lyckad kopia och om jag fått det så har patronen varit slut efter 5 utskrifter och uttorkad efter en veckas inaktivitet. har jag fel så må det vara. jag har inte råd att köpa en ny patron för att testa igen. skrivaren tar bara plats just nu :P

Nähä, ett gäng flödningar till hjälpte inte - nästa steg blir Mattes tips.

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Blås då gärna in i patronen efter du har sköljt under varmvatten.

Sådärja, då var den igång igen. :)

Varmvattnet gjorde susen - först hände ingenting, sen kom det lite streck och sen ett par rejäla bläckplumpar. :e

Angående laserskrivare hemmavid, hur startsnabba är de? Min HP hoppar igång på strax under tre sekunder vilket jag fullkomligt älskar, men en laser ska väl värma upp och ha sig?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Njaej, det är klart, det finns fortfarande modeller som har en uppvärmningstid, men jag vågar påstå att de är få till antalet. Far köpte, på min rekommendation, en HP LaserJet 1200 för några månader sedan. Första sidan är utskriven på 10-12 sekunder.

Justja, en laser är ju skapligt mycket snabbare på själva utskriften än en bläckstråle. :i

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

De flesta av dagens laserskrivare har första utskriften klar på mellan 8 och 15 sekunder och sedan kommer ju resten direkt så de är klart snabbare än bläckstråleskrivare. Dessutom slipper man ju gissa sig till vad det står på utskriften efter några år. ;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)