webForumDet fria alternativet

Startar om själv, hittar inte hårddisk/os

Datorhårdvara

12 svar · 602 visningar · startad av loboz

Medlem sedan okt. 200155 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har stött på lite problem och behöver lite hjälp för att komma vidare med min dator.

För en tid sedan började min dator (Compaq 5722) starta om av sig själv och vid booten efter omstart blev det blå skärm. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg vad där stod men det handlade om att det inte fanns någon boot"sektor" eller nåt liknande.

Om jag bara lät starta om så kom blåskärmen tillbaks. Om jag däremot stängde av datorn helt så startade datorn efter att ha hittat och uppdaterat alla diskar och en förnyad boot.

Jag kollade först efter virus men det fanns inget som ett uppdaterat Norton Internet Security kunde hitta.

Jag körde chkdsk på os disken men där fanns inte heller några fel.

Eftersom min disk hade väsnats och betett sig lite illa tidigare, skramlat till med omstart som följd, så tänkte jag att det är nog disken ändå.

Köpte en ny disk och monterade, startade en win 2000 installation från CD-skiva och genomförde hela installationen. Det ända som var förvånande var att installationen la sig på (vald av installationsprogrammet) på enhet E: istället för C:

Lät dator stå ett tag, den startade om igen av sig själv och vid booten hittade den inte, först hårddisken och efter ytterliggare en boot så hittade den inget operativ. Det är på detta sätt det ser ut nu.

Har tittat i BIOS men kan hitta något tokigt där. Några meddelande jag fått i booten, innan operativet skall laddas är:

Disk controller failure

Unable to access harddisk

Operationsystem not found on any device

Hårddiskarna (2) sitter på IDE Primary som master och slave. OS installerat på master.

På IDE secondary finns en CD/DVD spelare och en IOMEGA 100 MB disk.

Jag har kört fast imin felsökning, börjar misstänka ett BIOS problem, men jag vet inte.

Någon som har en idé hur jag skall ta mig vidare i felsökningen. Tackar på förhand för alla förslag.

MVH

Peter

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Koppla ur alla enheter utom masterdisken och testa om det fungerar med enbart den i.

Oki, skall testa!

MVH/Peter

System options not set

Vill inte hitta HD, trots en hel del mekande. Lät starta om datorn ett antal gånger och får nya (olika) uppdatering av denna varje gång. ibland är hd2 och cd-rom med, ibland bara cd-rom?

Sista gången hittades hd1 och sedan fick jag följande meddelande i booten: System options not set

Detta måste väl vara BIOS-konfiguration, eller?

mvh/Peter

Tror att jag hittat felet

Det verkar som det är den hårddisk som är slave till masterdisken på första IDE kanalen. Vad felet är vet jag inte men får satsa på att byta ut denna också...

Tack för hjälpen!

mvh/Peter

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vissa diskar kan vara känsliga för hur byglingarna är gjorda har jag märkt. Titta på diskarna och se om det finns olika sätt att bygla om man har både master och slave eller om man enbart har en master.

Ja, det är rätt. Jag skall ta en extra koll på byglingarna också. Jag tror att jag följt instruktionerna på diskarna avseende master och slave, men jag skall kolla detta igen.

Tack igen!

Peter

Tack för hjälpen

Jag kollade byglingarna och enligt instruktionerna på diskarna är byglingarna riktiga.

Nu har jag kört med enbart den nya disken några dagar och det verkar fungera utmärkt.

Nu är det så att det är backup-disken som är kass och då kommer jag inte åt mina filer.

Vad händer om jag sätter i min "gamla" masterdisk med win2000 på. Kan jag sätta den som slave till min nya master (som också har win 2000) för att föra över filerna, eller strular det till sig med "master boot record" eller nåt annat.

Tacksam för ett sista svar, sen skall ni slippa mig ett tag, hoppas jag ;) .

MVH

Peter

Ingen som vill svara?

Kollade upp i en gammal "lärobok" och enligt vad jag kommer ihåg så kan man sätta i disken, starta upp med en startdiskett och gå till aktuell enhet och köra:

fdisk_/mbr

Är jag rätt på det?

Detta tar väl bort "master boot record" på aktuell disk? Eller ligger det kvar nån "Win boot" som försöker starta windowsinstallationen på den aktuella slave-disken?

MVH

Peter

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Nej du kan sätta in din gamla disk och starta från den nya, om det funkar med det innan du har stoppat i disken vill säga... det är inställt i bios'en vilken enhet den startar från...

fdisk /mbr ersätter felaktig info eller nåt sånt, men det ska du nog inte behöva köra om det inte är nåt riktigt trassel

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag köpte nyligen en ny disk och ville föra över allt från den gamla till den nya. Så jag klonade helt enkelt hela disken, satte den nya som master, startade upp windows och ändrade enhetesbeteckningar, blev lite rörigt och komplicerat men det vart skitbra i slutändan :)

kanske vore nåt för dig... då kan du formattera om den gamla disken också...

Tackar för svaren. Jag skall testa att starta upp med båda.

Detta hade varit rätt skönt att få över alla filer.

Tack igen!

Peter

Så, alla filer från 1999 överförda. Har beställt en ny backup-disk också ;) .

Tackar alla för den hjälp jag fått i denna tråd.

MVH

Peter

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)