Jag har ett fel på min kompis dator som jag nu har bråkat med i åtskilliga veckor.
Enligt uppgift så har alla grejerna fungerat innan hårddisken rensades. Sedan fick han inte in operativsysteme igen, och jag åtog mig detta.
Att installera operativsystemet(w98) var inga problem och under installationen så fungerade i alla fall en av cd läsarna( den jag hade skivan i).
Sedan tänkt jag installera lite drivrutiner men då var det stop. De båda enheterna hittas i uppstarten, men de hittas inte sen i windows. Men de två hårddiskarna fungera fint. jag har byt slave och master på eehterna efter ett tips om detta, men problemet kvarstår.
Kan det vara nätaggregatet som inte orkar med längre? För jag har testat med bara en cd enhet men det fungerar inte heller?
Hoppas ni har något tips att komma med, för jag håller på att bli tokig.
Du bör ha diskarna på primary-kabeln och CD-läsarna på secondary-kabeln, men det vet du nog redan, och det bör inte påverka detta fel.
När du byter plats på master och slave för CD-spelaren/brännaren, är det samma fysiska enhet som inte fungerar hela tiden, eller är det hela tiden t ex slave-enheten som krånglar?
På baksidan av CD-läsarna så bör det finnas stift som du kan bestämma Master/Slave med. Se till att ingen av dem står på csel (Cable select) som kan ställa till med problem.
När en läsare inte funkar, får den el? Med andra ord kan du öppna den fast den inte syns i Windows?
Många frågor, men jag kanske kan hjälpa dig sen också om jag får svar på dem. :)
Vet inte riktigt vad du mernar meed primary och secondray kabeln. Dock så sitter cdläsaren IDE kabel närmast nätaggregatet. Men det ska väl inte ha någon betydelse?
Båda enheterna strular, ingen av de hittas varesig de är bygelläger slave eller master(givetvis sitter de även på denna "plats" på kabeln). Jag använder som du nog redan förstått in cable select, eftersom jag har lärt mig att de är opålitligt.
Båda läsarna får el, och man kan trycka in och ut "släden". JAg har även dessat med en annan cs-läsare som jag vet fungerar. Men med samma resultat.
Har aldrig varit med om något liknade dessa enheterna brukar det inte vara något problem med, om det krånglar så brukar det vara hårdiskarna om ine hittas.
Hoppas du kan komma på något=)
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849