Den börjar bli lite väl seg. Dom surfar mest, mailar ser på film , jobbar även lite med bilder och sköter sitt företag med hjälp av datorn.
Vad kan man behålla?
Har ni tips på bra produkter för ett bra pris?
Pris spelar inte så stor roll men dom behöver inga gryma saker för att fylla sina behov...
Case: Midi TowerATX, 300W Chrome/Graphite
Nätdel: Det som ko med chasit
Processor: Intel Pentium lll 800/133,FCPGA
Moderkort: Asus CUSL2,FCPGA,1815E
Minne: 256Mb,PC-133 Orginal
Hårddisk: Maxtor 120Gb
Grafikkort: ASUS F5700 256MB tv. OUT DVI
DVD-ROM: Pioneer 16*DVD/40*CD,
CD-RW: Sony CD-RW 8x/4x/32x
LAN: UNEX 10/100Mbit, PCI
Ljud: SB Live! Platinium 5,1,PCI,Retail
Tv-kort: Hauppauge Win/TV Primo, Bulk
Vad är det som känns segt?
En dubblering av minnesmängden borde ge rätt mycket utan att vara dyrt, nästa steg blir att byta moderkort, processor, processorkylare och minne.
Seg att starta program och går inte att köra för många program samtidigt.
Har tänkt på att det bra är att trycka i mer minne, men det kanske är dags att byta lite mer saker i den nu, dom har planer på att använda den mer nu fram över, säger dom...
Jag hoppas verkligen inte att du har plockat en Pentium 3 800Mhz, det är ju att köra lågbudget.
Men om det nu är den nuvarande konfigurationen skulle jag föreslå att byta ut moderkortet och processorn, samt lägga till lite mer minne. Resten räcker nog gott och väl åt hennes behov.
Detta kanske vore nåt? komplett.se Det finns flera paket om ni vill lägga mer pengar.
Detta kanske vore nåt? komplett.se Det finns flera paket om ni vill lägga mer pengar.
är inte så haj på hårdvara så vilka saker är värda att lägga pengar på?
Jag skulle köpa något i stil med följande:
AMD Athlon XP 2500+
ASRock K7S8XE+
512 MB PC3200 från Corsair, Kingston, Crucial eller någon annan bra tillverkare
Kylare från Arctic Cooling eller Spire
Kör på muskots förslag, XP2500 är mycket prisvärd (bang for the buck) eller lägg på en hundring å gå på XP2600, inte någon större prestandaskillnad men ingen större prisskillnad heller.
Muskots förslag låter bra.
Det jag tänker på skilnade på AMD Athlon Barton och AMD Athlon Thoroughbred XP?
Det är kärnan som skiljer dom åt.
Barton har 512kb cache minne, medans ATB har 256kb cache minne. Barton prollarna har en frekvens på 333Mhz (PC2700) på xp2500+ och upp till 400Mhz (pc3200) på xp3200+ modellen.
Medans vanliga Athlon TB ligger på 266 Mhz. (PC2100)
Självklart kan man själv ändra klockfrekvenserna. Men cache minnet som är det dubbla kan man inte komma åt :)
Vad jag har förstått så är det primära skillnaderna mellan Athon TB och Barton. Om jag har fel någon vänlig själ rätta mig :)
485 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e