webForumDet fria alternativet

AV/på knapp på chassi

Datorhårdvara

5 svar · 313 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hellopp, så klyftig som jag var, så har byggt dator på ett Dell chassi som det suttit gammal PII i, ja nu till mitt problem, av och på knapparnas kablar som skall fästas in i moderkortet är inte "lösa" som dom borde vara. Utan, nej Dell fick för sig att skapa en IDE liknande kabel samt en sockel. Och mitt nya moderkort är annorlunda gentemot gamla Dell moderkortet, vilket resulterar i att ag inte kan starta datorn, eller överhuvudtaget koppla in kontakterna. Eftersom dom har fel positionering
Någon som vet om man kan "bakvägen" av något slag för att starta upp datorn?

Mvh

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Du kan sluta power switch-kontakterna på moderkortet med en skruvmejsel.

muskot skrev:

Bra svar, sånna svar gillar jag :) ska genast testa! :)

M.Cheraghi skrev:

muskot skrev:

Bra svar, sånna svar gillar jag :) ska genast testa! :)

Dessvärre startar inte datorn? :(
när jag kopplar på nätagget så visslar det med sån frekens att det knappt hörs. sen om jag drar ut 20 pins ATX kontakten, så försvinner ljudet.

Kan vara för att nätagget är för tamt? det handlar då om samma nätagg som jag hade i min tråd om hårdvarufrågor
dvs 200 watt. (kanske borde ha fortsatt på min gamla tråd nu när jag tänker efter. :OO)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Prova med en annan PSU.

muskot skrev:

Prova med en annan PSU.

Jah, det fungerade med mitt Chieftec nätagg, dvs datorn jag sitter på just nu. :) Det är positivt i sig, men negativt i att jag måste beställa ny nätdel, alternativt så beställer jag ett helt nytt chassi, för detta gamla dellchassi, det var inte mycket att hänga i julgranen dessvärre. med alla kontakter å så.

Får väl bli ett till chieftec Fulltower så har jag Twintowers inne i rummet, väldigt onödigt, men kul :)

Tack ännu en gång muskot

red/ Nytt chassi beställt

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)