webForumDet fria alternativet

Hårdvaru frågor!

Datorhårdvara

7 svar · 266 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Heloojsan.. Var för nån timme sen på posten och hämtade mina grejjer som jag beställt! Och under monteringens gång har jag fastnat lite :P

1. Sata hårddisken
Den har 3 anslutningar, 1 SATA kabel, 1 SATA strömkabel, samt en vanligt Y 4 pins kabel som går till vanliga hårdiskar/enheter. Så min fråga är behöver man 4pins varianten, eller räcker det med SATA ström försörjningen.

Samt att man inte kan välja Slave/pimary på disken av nån anledning, finns en jumper, men den är fastgjuten i resten av plasthöljet, det är inte en vanlg 2 pins jumper, utan en pins jumper.

2. Nätagregatet.
Under tiden att jag ska få ett annat nätagg om 2-3 veckor så hade jag tänkt att köra på et gammalt nätagg som en Pentium 2:a använde på 333 Mhz, som är ATX osv. men det ligger på 200 Watt, vilket förbryllar mig, kan någon eller något komma till skada om jag kör med det, tills vidare, hade tänkt o slänga i windows och konfigurera lite, den skall inte serva ännu, kan man dra ner klockfrekvensarna lite eller något så att saker å ting drar mindre ström så att nätagget räcker.

3. Grafikkortet
på AGP sloten fanns ett klistermärke som sa

Please do NOT use a 3.3V AGP card on the AGP slot of this M/B. It may cause permanent damage.

Så jag har 2 grafikkort att välja mellan.
- Riva TNT2 64Mb
- Noname grafikkort AGP, fick den bulk av en polare, 32/64 Mb nått sånt.

Hur vet jag hur många Volt korten ligger på? hittade ingen information om det på korten i sig! :OO

Mvh

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

1. Man behöver inte några byglar, då det inte finns någon master/slave-relation mellan SATA-enheter. Det räcker med en strömförsörjningskabel.

2. Svårt att garantera något, men du kommer att märka av instabilitet om nätaggregatet inte pallar.

3. Det syns på utformningen av grafikkortets AGP-kontakt:
http://www.ati.com/support/faq/agpchart.html#Figure2

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

muskot skrev:

1. Man behöver inte några byglar, då det inte finns någon master/slave-relation mellan SATA-enheter. Det räcker med en strömförsörjningskabel.

Har du lust att utveckla hur det där fungerar lite?

muskot skrev:

2. Svårt att garantera något, men du kommer att märka av instabilitet om nätaggregatet inte pallar.

3. Det syns på utformningen av grafikkortets AGP-kontakt:
http://www.ati.com/support/faq/agpchart.html#Figure2

1. okej :)

2. okej finns risk för hårdvaru pajj att man får byta moderkort nånting, eller är det bara instabilitet/krasher omstarter?

3. Noname kortetets kontakt liknade AGP 3.3V Graphics Card
Riva TNT kortet liknade Universal AGP Graphics Card, dvs, 3 kontaktytor. det stog inget voltantal på den sidan på universalkortet. =/

SirPeter skrev:

muskot skrev:

Har du lust att utveckla hur det där fungerar lite?

Hur? Med SATA kör varje enhet på en egen kanal, mot två per kanal med PATA.

M.Cheraghi skrev:

2. okej finns risk för hårdvaru pajj att man får byta moderkort nånting, eller är det bara instabilitet/krasher omstarter?

Kan inte ge något garantisvar, men jag har aldrig varit med om att ett klent nätaggregat orsakat något annat än instabilitet.

M.Cheraghi skrev:

Riva TNT kortet liknade Universal AGP Graphics Card, dvs, 3 kontaktytor. det stog inget voltantal på den sidan på universalkortet. =/

Kika på figur 3 och bilderna D-F på sidan jag länkade till.

muskot skrev:

Kika på figur 3 och bilderna D-F på sidan jag länkade till.

Okej nu har jag kikat på figur 3. D - F, mitt kort ser ut som på bilderna D-F. samt att min slot ser ut som bild E. :OO
Men jag har fortfarande inte luskat ut vad som är vad och hur många volt kortet ligger på :) Det här var på tok för invecklat för mig

Om du kikar på bilderna igen ser du att kortet, precis som namnet antyder, är universalt och kan köras i alla typer av AGP-portar (dvs. både 3,3 och 1,5 volt).

Å andra sidan kan man fråga sig varför ASRock varnar för 3,3 volts-kort eftersom de ändå inte passar i AGP-porten rent fysiskt (figur 3B).

muskot skrev:

Om du kikar på bilderna igen ser du att kortet, precis som namnet antyder, är universalt och kan köras i alla typer av AGP-portar (dvs. både 3,3 och 1,5 volt).

Å andra sidan kan man fråga sig varför ASRock varnar för 3,3 volts-kort eftersom de ändå inte passar i AGP-porten rent fysiskt (figur 3B).

Jadu bra fråga, du har rätt om att mitt noname kort inte passar. men det andra passar fin fint :)
Tack för hjälpen! :f

Mvh

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)