Har du kollat så att alla komponenter fått tillräckligt med kraft(el, ström)?
Dvs du 'kanske' har för mycket komponenter i och nätaggregatet inte orkar jobba.
12 svar · 418 visningar · startad av ABC123
Hej!
Min dator har börjat strula lite. Det är en 3år gammal AMD 1.1ghz, gf2mx ..Kör Win XP.
Inget nytt installerat, varken mjukvara eller hårdvara.
* Den låser sig ofta, i allt mellan 1sek till 1min.
* Den är väldigt seg.
Det är framför allt när datorn får jobba som den låser sig.
Igår skulle jag testa om det var fel på minnet (har 2 sims), så jag tog ut det ena och starta upp, fungerade, sen bytte jag till det andra, fungerade också, sen lät jag båda sitta i, som vanligt, och under uppstarten hängde sig datorn, jag boota, men det gick inte. Den ville helt enkelt inte starta mer. Fläktarna gick igång, men det var också allt, och jag gjorde MÅNGA försök, både igår natt och under dagen idag. Till slut så testade jag att byta HD, det hjälpte inte, sen testade jag att starta utan någon HD, och då kom den igång. Så jag koppla in min "vanliga" HD igen, och nu sitter jag här.. Men datorn är fortfarande lika seg och låser sig lite då och då.
Saker jag testat:
Antivirus program, ad-aware
Byta HD
Byta grafikkort
Ha ett minne i, itag.
Rengjort kylfläns och fläkt till processorn, laggt ny kylpasta mellan processor och kylfläns.
Kör jag ett spel, tex CS eller WC3, så låser/laggar den sig hela tiden, och kylflänsen kändes riktigt varm, så jag satte en bordsfläkt direkt mot processorn, och enligt programmet "motherboardmonitor" så låg CPU tempen på ca 40grader då, men den fortsatte att låsa sig, möjligtvis inte fullt lika ofta.
Nu är det säkert många saker som kan vara orsaken, men vad är det troligaste felet?
Har du kollat så att alla komponenter fått tillräckligt med kraft(el, ström)?
Dvs du 'kanske' har för mycket komponenter i och nätaggregatet inte orkar jobba.
Tack för svaret!
Hårdvaran har varit den samma i 3år, först nu som det börjat strula, så det skulle isf vara att nätagget har pajat. Kan datorn bete sig som jag skrev ovan pga ett pajat nätagg?
När jag kyler ner processorn med en bordsfläkt så fungerar som sagt datorn bättre, men inte bra.. drar processorn mindre ström när den är kall? För skulle det bara vara en överhettad processor, så borde jag ju inte fått det där problemet när datorn inte ville starta(?)
Edit: hur kollar jag om komponenterna får tillräckligt med ström?
Inget damm eller liknande i varken nätagg eller cpu-kylare?
Det drar ner utan att man tänker på det.
...
Det var det som gav mej upphovet till mitt första svar pga att du kollat om det gick bättre byta minnen mm i trådinlägget. Där av fråga jag om komponenterna fick så de klara sig men det verkar ju inte som det.
Tillägas bör även göra att nätaggregat inte behåller sin effekt hur länge som helst utan blir som med det mesta sämre efter åren.
CPU fläkt o fläns är rensade, och nätagget ser rent ut (har dock ej öppnat det)
ABC123 skrev:
Igår skulle jag testa om det var fel på minnet (har 2 sims), så jag tog ut det ena och starta upp, fungerade, sen bytte jag till det andra, fungerade också, sen lät jag båda sitta i, som vanligt, och under uppstarten hängde sig datorn
Datorn fungerar alltså perfekt med ett minne i taget, förstår jag dig rätt?
Dåligt skrivet av mig, jag ber om ursäkt.
Datorn fungerar inte perfekt med ett minne i taget, utan det fungerar som nu, att den är seg och låser sig, vad jag menade med "fungerade" var att datorn startade.
Vad är det för moderkort? Med tanke på åldern är det inte otänkbart att du har dåliga kondensatorer på kortet. Kika om de buktar eller har börjat läcka.
Ett Asus A7V133
Vad är kondensatorer?
Helt rakt är det inte, det går in lite granna vid processorn
Så här kan dåliga kondesatorer se ut:
http://www.motherboardrepair.com/images/BE6II_bad_caps_1.jpg
http://www.motherboardrepair.com/images/BE6II_bad_caps_1.jpg
Kondensatorerna på bilden är gröna och cylinderformade. De ska vara helt plana på ovansidan, men de på bilderna har börjat bukta. Brungult läckage förekommer också.
dom jag ser här, ser plana ut upptill
Titta i denna tråd:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=78&threadid=97387
Visserligen löstes inte problemet, men du kan få lite idéer på saker du kan prova.
Tack, dock inget som hjälpde. Däremot åkte jag på
kernel_stack_inpage_error
stop: 0x00000077
försökte stänga ner iexplorer fönster, men datorn var väl så seg så åkte på error istället