webForumDet fria alternativet

SATA-disk på äldre moderkort

Datorhårdvara

10 svar · 385 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

De 20GB jag har för tillfället i min privata server börjar kännas en aning lite och tänkte därför köpa en ny. I burken sitter ett Chaintech(CT-6VIA5T)-moderkort som inte har stöd för S-ATA. Känner i dagsläget inte för att lägga ut ytterliggare pengar på att uppgradera hela servern (då en flytt närmare sig). Går det att stoppa i en SATA-disk (även om man inte kan utnyttja prestandan fullt ut)? Mest för att jag ska slippa köpa en ny disk igen när jag uppgraderar resten av hårdvaran.
Eller _måste_ jag köpa ett kontrollerkort isåfall?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Du måste köpa ett SATA kontrollerkort också.

Tack!
Då blir jag nog sniksnål och köper en trött IDE-disk istället.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

finns det inte konverter man kan köpa oxå? PATA -> SATA interface? isf kan du köpa en SATA disk nu, och använda den på ditt nuvarande moderkort, samtidigt som du kan du använda den senare oxå direkt mot SATA porten..

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det är ändå inte IDE-gränssnittet som utgör flaskhalsen på dagens hårddiskar.

finns det inte konverter man kan köpa oxå? PATA -> SATA interface? isf kan du köpa en SATA disk nu, och använda den på ditt nuvarande moderkort, samtidigt som du kan du använda den senare oxå direkt mot SATA porten..

Finns det verkligen sådana? Det enda jag har sett är för att koppla in PATA-hårddiskar på SATA-kontrollers, aldrig åt andra hållet. Dessa konvertrar brukar heller inte vara billiga.

muskot skrev:

Det är ändå inte IDE-gränssnittet som utgör flaskhalsen på dagens hårddiskar.

Utveckla gärna! :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Om du kikar på benchmarks mellan SATA- och PATA-versionen av en viss hårddiskmodell kommer du upptäcka att det inte är någon skillnad i prestanda. Det är samma diskar, men med olika gränssnitt. Undantag finns, så som Seagate Barracuda 7200.7, men där beror den högre prestandan hos SATA-varianten inte på SATA-gränssnittet, utan att Seagate levererar SATA-varianten i "performance mode" och PATA-varianten i "quiet mode".

WD Raptor, som är den snabbaste SATA-disken, har sina 10 krpm att tacka snarare än SATA.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Finns det verkligen sådana? Det enda jag har sett är för att koppla in PATA-hårddiskar på SATA-kontrollers, aldrig åt andra hållet. Dessa konvertrar brukar heller inte vara billiga.

Så kanske det är, jag vet bara att jag sett att det finns konverter :D

Tack för infon!
Det blev en Seagate Barracuda 160GB och då den ska stå i en serverburk där jag prioriterar tystnad före prestanda så kanske det bara är bra att det blev en PATA? Tänker då på quiet mode som muskotten nämnde. :)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Gein skrev:

Det blev en Seagate Barracuda 160GB och då den ska stå i en serverburk där jag prioriterar tystnad före prestanda

Normalt brukar man väll prioritera prestanda framför tystnad i en server. :)

Men iofs är det en "server" som skall stå hemma så föredrar jag också en tyst server.

Det är, som sagt, en privat server som ska stå några meter från sovplatsen. Jag överlever om hårddisken är något slöare ;) Att den e tyst är för mej viktigare.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)