Jag har genom Vägverket, mitt sommarjobb, möjlighet att gratis få en gammal server. Den är inte het någonstans, det är egentligen Server chassit som är en jumbo låda jag vill åt!
Det enda jag vet om datorn är förljande.
- 133 Mhz
- 10 st SCSI 4GB
- 2st nätagg
- chassit lika brett som 2 vanliga towrar
Mer vet jag inte.
Min fråga är, tror ni den lådan stöder ATX? dvs om jag köper ett ATX moderkort och smäller i en AMD processor i den.
Sen undrar jag om man måste ha något speciellt moderkort för att köra SCSI diskar?
Hmm, ja det var väl det enda jag ville ha svar på antar jag :)
Enklast är väl att titta på kontakten mellan moderkort och nätaggregat, då bör du ganska enkelt se om det är ATX.
Nu är inte jag någon hejare på servrar, men på den tid 133 MHz var hett satt man - så vitt jag kan minnas - fortfarande på AT-lådor, i alla fall på desktopsidan. På en märkesserver är det ju dock inte helt otroligt att det är någon icke-standard som man använt sig av.
Saknar moderkortet SCSI finns det lösa kontrollers att köpa i form av PCI-kort. Dock är nog dessa SCSI-diskar inte längre något att hänga i julgranen, prestandamässigt.
Enklast är väl att titta på kontakten mellan moderkort och nätaggregat, då bör du ganska enkelt se om det är ATX.
Nu är inte jag någon hejare på servrar, men på den tiden 133 MHz var hett satt man så vitt jag kan minnas fortfarande på AT-lådor, i alla fall på desktopsidan. På en märkesserver är det ju dock inte helt otroligt att det är någon icke-standard som man använt sig av.
Saknar moderkortet SCSI finns det lösa kontrollers att köpa i form av PCI-kort. Dock är nog dessa SCSI-diskar inte längre något att hänga i julgranen, prestandamässigt.
Okej tack för ditt svar muskot :)
ag ska be om att få kolla närmare på servern och se om det är något att spara på :)
Är du händig kan du säkert klämma in ATX-prylar i den.
inte ens om det var duplo skulle det lyckas :D
Nej men så länge Nätaggen är ATX, så tror jag inte att det är något problem, moderkortsfästerna och alla utgångar kan man modda lite :) men orka slanta upp för nytt nätagg.
Men jag kommer troligtvis bara använda 1 nätagg, vad kan man göra med det andra?
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849