Ska hjälpa en kompis i helgen med hans dator som strular. Det är så att den startar om hela tiden. Omstarterna kommer helt osammanhängande alltså inte vid något speciellt tillfälle, ibland i spel ibland när man bara surfar på internet. Ibland kan den vara på 2 timmar och ibland startar den om efter bara 5 minuter...
Vad har ni för förslag på problemet? Själv tänkte jag kanske att nät.agget är för klent, men 350W ska räcka till en 2500+, radeon 9600, 1 HD, 1 DDR och 2 fläktar... Annars tänkte jag det kanske är något fuffens med CPU-clockningen för låg VCore eller liknande.
Dator är ihopplockad från delar från komplett.se. HD'n är formaterad, WIN XP + SP1 installerad, så några virus kan det inte vara frågan om i detta fall eftersom den strulat nästan direkt efter 1:a installen.
Tar emot alla förslag på vad som kan vara fel...
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Gissar på minnesfel, värmeproblem eller risigt nätaggregat. Brukar vara de vanligaste orsakerna till instabilitet.
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg Kolla om det finns nån uppdatering för BIOS:et. Kanske står något på moderkorttillverkarens supportsida.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Prova att stänga av fast write.
Tänkte bara säga att datorn nu funkar okej. Vi la in alla nya drivrutiner till i princip alla enheter och körde WIN Update men datorn var fortfarande instabil så vi klockade ner CPU och DDR och höjde samtidigt VCore till CPU en aning och det gjorde susen. Men endå konstigt att den strulade så på "normal-clockningen"... jaja nu funkar det iaf.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Fast då är ju problemet inte löst, blir lite som att köra med nödhjul på bilen.
Jo iofs.. är ju lite tråkigt för min kompis att använda en nerklockad dator.