För ett litet tag sedan krashade min hårddisk en Deskstar 160GB S-ATA (HDS722516VLSA80) från OCT-2003.
Vilka företag finns det som syslar med att återställa data och vilken prisbild blir det?
Jag har ett par saker på den som jag måste få tillbaka.
Jag har gått och tänkt på att göra en backup på den i flera månader men inte haft ork. Så kan det gå...
Finns ett norskt företag som håller på med sånt vet jag, kan dock inte komma på namnet i skrivande stund. :l Men jag ska se om jag kan hitta det i någon PC För Alla-tidning för det är där jag har läst om det.
"Du kan få tillbaka dina data från den kraschade hårddisken på 2-3 dagar via Ahlberg data. Till ett pris som ingen konkurrent kan matcha just nu. Jämför gärna. Har du råkat ut för svårare mekaniska hårddiskproblem kan du få hjälp även då - fortfarande till ett jämförelsevis lågt pris."
Enligt uppgift på ett annat forum kan Ibas erbjuda betydligt lägre priser än så (men fortfarande inte direkt billigt) till privatpersoner. Dock tar det längre tid att få tillbaka informationen eftersom de prioriterar sina företagskunder.
"One cannot stress the fact enough that backup actually will save you both time and money."
Jo visst är det så och bokföringen trodde jag att jag gjorde backup på varje gång jag avslutade programmet men tydligen så va det inte så, för när backupen laddas så visar den bara ett tomt år.
Men men jag har väl lärt mig att backupfunktionen på programmet inte funkar :)