webForumDet fria alternativet

Bärbar PC - köptips?

Datorhårdvara

4 svar · 281 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Hej!
Har börjat fundera på att investera i en laptop och vill naturligtvis ha så mycket som möjligt för pengarna. Det händer att jag jobbar med en hel del program samtidigt, så ett primärminne på 512MB är nog minimum. I övrigt har jag inga stora krav, men naturligtvis är en hyfsad batteritid ett plus (Är det fortfarande Pentium M som gäller om man vill ha lång batteritid?). Även WLAN vore ju praktiskt att ha inbyggt. Är inte ute och reser överdrivet mycket så den behöver inte vara ultraportabel, men samtidigt ska man klara av att bära runt på den utan hjälp av en gaffeltruck. Jag ser helst att datorn hamnar i prisklassen < 15 000, men gränsen är lite flytande. Har ingen tidigare erfarenhet av bärbara produkter, så är det något speciellt man ska tänka på så säg det gärna.

Då jag inte har något akut behov av datorn så kanske det är klokt att vänta ett par månader? Centrino 2 (när det nu kommer) kanske är värt att vänta på (det kan ju pressa ner priserna om inte annat)?

Så, ge mig tips nu :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Pentium-M är fortfarande det bästa alternativet om man vill ha bra batteritid, ja. Nästan alla Pentium-M-baserade maskiner har WLAN (även om de inte är Centrino-certifierade). Har man behov av råstyrka kan även Athlon64 Mobile vara intressant. Beroende på vad du ska jobba med kan du även ta en titt på Apples bärbara maskiner. En iBook G4 12" står sig förvånansvärt bra mot PC-burkarna i samma prisklass.

I övrigt är mitt bästa tips att kika på skärmen. En stor del av de billigare burkarna är konfigurerade med 15"-skärm med XGA-upplösning, vilket i mitt tycke suger ganska hejdlöst.

Har du inte behov av datorn förrän efter sommaren tycker jag gott att du kan vänta, alltid trevligt att få mer prestanda för pengarna.

Råstyrka lär inte behövas, men vi får se hur det blir när köpet blir av. Ska nog vänta till hösten som sagt, men om jag skulle köpa nu; vad skulle då vara "bästa köp" just nu? Det lär ju finnas en del små ettriga fläktar inne i burkarna, så hur blir det med ljudnivån egentligen?

Mac? Jag har inte ens tanken, men varför inte egentligen? Antar att det inte räcker med de 256MB som sitter i dem som standard, utan att man måste köpa till en 256MB-modul till. Hur är kompatibiliteten windows <-> mac os x numera? Fildelning osv? Fungerar wep/wpa och liknande wlan-skydd i Mac OS X? 1,0 eller 1,2 GHz? Värt mellanskillnaden på en dryg tusenlapp?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Peeer skrev:

Ska nog vänta till hösten som sagt, men om jag skulle köpa nu; vad skulle då vara "bästa köp" just nu?

Svårt att säga vad som är bästa köp, då marknaden är lite av en djungel av olika märken och modeller. Enklast är nog att ställa upp en kravlista, göra en djupdykning bland återförsäljarna och till sist sålla bland de alternativ man vaskat fram. Ett smutsigt jobb, alltså. Ett tips är att kika på Dell, de brukar ha olika rabatt- och "på köpet"-kampanjer lite hur som helst.

Peeer skrev:

Det lär ju finnas en del små ettriga fläktar inne i burkarna, så hur blir det med ljudnivån egentligen?

Tja, en energisnål processor bör generellt betyda lägre ljudnivå, men det finns säkert tillverkare som stoppar i riktigt enerverande fläktar i sina maskiner i alla fall. I THG:s gamla jämförelse mellan två Fujitsu-maskiner med Pentium-M respektive Athlon XP-M kan man se att kylningssystemet är i det närmaste identiskt. I de flesta fall används dessutom Speedstep (Intel) och PowerNow (AMD), vilket gör att spänningen och klockfrekvensen kan höjas eller sänkas beroende på processorbelastning. Fläkten behöver alltså inte jobba konstant.

Ytterligare ett intressant alternativ kanske AMD Geode NX kan vara, tyvärr har jag inte sett den i någon maskin. Riktigt tråkigt att Intel är så dominerande när det gäller laptops (märkesdatorer).

Peeer skrev:

Mac? Jag har inte ens tanken, men varför inte egentligen? Antar att det inte räcker med de 256MB som sitter i dem som standard, utan att man måste köpa till en 256MB-modul till.

Ja, det man (jag) vill hänga på är minne (256 -> 512 MB), HDD (30 -> 60 GB), blåtand och AirPort Extreme-kort. Priset hamnar då runt 14500 kr, exkl. studentrabatt (10 %).

Peeer skrev:

Hur är kompatibiliteten windows <-> mac os x numera? Fildelning osv? Fungerar wep/wpa och liknande wlan-skydd i Mac OS X?

Den frågan passar jag till någon mer Mac-kunnig än jag.

Peeer skrev:

1,0 eller 1,2 GHz? Värt mellanskillnaden på en dryg tusenlapp?

iBook 14" (12"-burken finns endast med 1 GHz-processor, om jag inte är ute och cyklar) känns i mina ögon ointressant då skärmen fortfarande är XGA. Man får alltså betala för att släpa omkring på en massa barlast. Hade 14"-skärmen klarat högre upplösningar (typ 1400x1050) hade den varit mer attraktiv.

muskot skrev:

Peeer skrev:

Ska nog vänta till hösten som sagt, men om jag skulle köpa nu; vad skulle då vara "bästa köp" just nu?

Svårt att säga vad som är bästa köp, då marknaden är lite av en djungel av olika märken och modeller. Enklast är nog att ställa upp en kravlista, göra en djupdykning bland återförsäljarna och till sist sålla bland de alternativ man vaskat fram. Ett smutsigt jobb, alltså. Ett tips är att kika på Dell, de brukar ha olika rabatt- och "på köpet"-kampanjer lite hur som helst.

Ja då får det bli en djupdykning då. Men jag skjuter nog upp den ett par månader. Onödigt att göra samma jobb två gånger. :OO

muskot skrev:

Peeer skrev:

Det lär ju finnas en del små ettriga fläktar inne i burkarna, så hur blir det med ljudnivån egentligen?

Tja, en energisnål processor bör generellt betyda lägre ljudnivå, men det finns säkert tillverkare som stoppar i riktigt enerverande fläktar i sina maskiner i alla fall.

Ok, borde inte vara något problem med de större tillverkarna, men man kan ju alltid höra sig för med andra vad de tycker.

muskot skrev:

Peeer skrev:

Mac? Jag har inte ens tanken, men varför inte egentligen? Antar att det inte räcker med de 256MB som sitter i dem som standard, utan att man måste köpa till en 256MB-modul till.

Ja, det man (jag) vill hänga på är minne (256 -> 512 MB), HDD (30 -> 60 GB), blåtand och AirPort Extreme-kort. Priset hamnar då runt 14500 kr, exkl. studentrabatt (10 %).

Jo, det var någon sådant jag tänkt mig också. Surt bara att man inte är student i år och går miste om rabatten. Någon annan får sköta beställningen om det blir någon.

muskot skrev:

Peeer skrev:

Hur är kompatibiliteten windows <-> mac os x numera? Fildelning osv? Fungerar wep/wpa och liknande wlan-skydd i Mac OS X?

Den frågan passar jag till någon mer Mac-kunnig än jag.

Då blir det en fråga i hårdvara - övrigt om det :)

muskot skrev:

Peeer skrev:

1,0 eller 1,2 GHz? Värt mellanskillnaden på en dryg tusenlapp?

iBook 14" (12"-burken finns endast med 1 GHz-processor, om jag inte är ute och cyklar) känns i mina ögon ointressant då skärmen fortfarande är XGA. Man får alltså betala för att släpa omkring på en massa barlast. Hade 14"-skärmen klarat högre upplösningar (typ 1400x1050) hade den varit mer attraktiv.

Sant. 1024x768 är nog lite för lite på en 14". Då slapp jag ju det problemet i alla fall :)

Tack för alla åsikter och tips!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)