webForumDet fria alternativet

Ny dator men fungerar ej

Datorhårdvara

26 svar · 694 visningar · startad av Pikkenix

Medlem sedan mars 2003116 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har precis köpt ny dator och har kopplat in allt rätt (enligt mig) men när jag trycker på "Power on" händer inget - är helt dött.
Ström finns då dioden på moderkortet lyser fint, någon som vet vad som kan vara fel.

Har även installerat processorn en gång till för att se om det var felet.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Har du plockat ihop den själv?

japp, och har gjort det förr...

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Inga fläktar som startar? Startar nätaggregatet?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Har du satt kabeln till strömbrytaren helt rätt då? :)
Det är i såna lägen som du beskriver som jag brukar börja dubbel- och trippelkolla allting.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Rikard skrev:

Det är i såna lägen som du beskriver som jag brukar börja dubbel- och trippelkolla allting.

Japp, och hittar man inte felet brukar det förvånansvärt ofta lösa sig om man plockar ned hela burken i molekyler och sätter ihop den igen.

I övrigt: plocka ur ALLT som inte behövs för att datorn ska POST:a, kontrollera att allt sitter, flytta minnesmodulen mellan slotarna (samt prova att byta, om du har flera). Om moderkortet saknar diagnostikdisplay kan du, om möjligt, koppla in en PC-speaker och lyssna efter felkoder.

Inga fläktar som startar? Startar nätaggregatet?

Inga fläktar startar, nätaggregatet startar (antar jag eftersom det lyser en diod på moderkortet som ska lysa om det får ström).

Har du satt kabeln till strömbrytaren helt rätt då?

Tro mig, jag har MINST trippelkolalt allt...

I övrigt: plocka ur ALLT som inte behövs för att datorn ska POST:a, kontrollera att allt sitter, flytta minnesmodulen mellan slotarna (samt prova att byta, om du har flera). Om moderkortet saknar diagnostikdisplay kan du, om möjligt, koppla in en PC-speaker och lyssna efter felkoder.

Vad behövs egentligen för att den ska "POSTa"?

Annars blir det att plocka ner hela burken igen...

Pikkenix skrev:

Vad behövs egentligen för att den ska "POSTa"?

Nätaggregat, moderkort, processor, processorkylare, en (1) minnesmodul, grafikkort och powerknapp. Resten kopplar du ur, både sladdar, kort och moduler.

Ok, gjort och det fungerar inte bättre för det :(

Frågan är om jag kopplat Powerknappen rätt, då det lyser som sagt så borde det väl vara ok, men att trycka på powerknappen gör ju ingen skillnad, processorfläkten eller någon annat för den delen rör sig inte det minsta...

Går inga fläktar igång överhuvudtaget, ens i nätaggregatet? Vad är det för lampa som lyser?

vet ej hur det är i nätaggregatet... är en diod på moderkortet visar om datorn är på eller ej så att man ser om den är i "sleepmode" så att säga...

Inget nätaggregat är igång...

Kontrolleras moderkortsdioden av powerknappen (av/på), eller lyser den konstant?

Den lyser konstant

Då får i alla fall moderkortet ström från nätaggregatet och det kan således mycket väl vara strömbrytaren som är felaktigt inkopplad.

med strömbrytaren menar du "powerknappen" eller?

Om det hjälper så är detta moderkortet: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4PE-X/TE&langs=01

Samt manualen för det hittar du här: http://www.asuscom.de/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe-x/e1474_p4pe-x_te.pdf

VERKLIGEN tacksam för din hjälp ska du veta!

Medlem sedan juni 200169 inlägg

Dubbelkolla det som kallas "ATX Power Switch". Att det är rätt inkopplat. Kolla ifogade bild hämtade ur manualen.

Jag har själv råkat ut för trasiga "Power" knappar innan. jag brukar ta bort "ATX Power Switch" sladden från moderkortet och helt enkelt "kortsluta" dem två pinnarna med skruvmejsel. Datorn startar då om felet ligger på "Power" knappen.

Kolla även att du har har satt i den andra ATX ström kabeln, den som i manualen kallas "4-pin ATX12V1".

Apropå lysdioden på moderkortet så lyser den även om datorn är av. Dock måste strömkabeln vara inkopplad och ev. "på/av" knapp på baksidan av lådan vara "på".

Den här lysdioden är en sorts varning eller påminnelse om att antingen datorn är "på", eller som jag beskrev tidigare "av" men kabeln är i.

Den är helt enkelt till för att man bör/måste stänga av datorn och även slå av knappen där bak - om den saknas dras kabeln av - om man skulle sätta i delar eller ta bort.

atx.gif

Har bytt "håll" på ATX Power Switch så den är det troligen inte fel på, ska försöka kortsluta som du sa dock...

Har satt i båda ATX-kablarna.

Hände inget då jag "kortslöt" powerknapppen så att säga :(

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)