webForumDet fria alternativet

Plocka ihop dator

Datorhårdvara

6 svar · 384 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Vi tänkte plocka ihop en dator, och jag vill då att man ska kunna köra FS2002 på "smooth"-läge.

Jag och min pappa har kommit fram till följande konfiguration. Vad tycker ni kan förbättras, rent prestandamässigt/ekonomiskt sett? (Paradox? :p)

i865-moderkort (PE)
256MBx2 minne, DDR/PC3200
CPU 3 Ghz, 800 FSB

Tänkt grafikkort är en 5700(FX) 128 MB.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: Plocka ihop dator

LeonL skrev:

i865-moderkort (PE)

SiS 655TX-baserade kort är generellt både bättre och billigare. Förslag på kort är Asus P4S800D-E Deluxe:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1930

LeonL skrev:

256MBx2 minne, DDR/PC3200

Inte helt vettigt att köpa så små minnesmoduler i dagsläget, tycker jag.

LeonL skrev:

CPU 3 Ghz, 800 FSB

Jag vet inte vad FS2002 kräver, men AMD brukar generellt ge betydligt mer kraft för pengarna. Väljer ni en Athlon 64 får ni dessutom en massa andra fördelar mot P4. Ett så pass gammalt spel borde rimligtvis inte vara allt för krävande.

LeonL skrev:

Tänkt grafikkort är en 5700(FX) 128 MB.

Oftast får man bättre spelprestanda med ett dyrt grafikkort och en billig processor istället för tvärtom.

Tack för kommentarerna! :)

Datorn är tänkt att användas under en lång tidsperiod, minst 5 år. Så det är därför vi vill satsa för lite mer. Den ska fungera som ett studiemedel tillsammans med min Palm, men även för nöjen och allt annat som en vanlig hemmadator brukar användas till.

LeonL skrev:

Datorn är tänkt att användas under en lång tidsperiod, minst 5 år. Så det är därför vi vill satsa för lite mer.

Då känns ju en Athlon64-processor ännu mer given. Om ni inte har allt för bråttom skulle jag vänta tills socket 939-versionen av Athlon64 sjunkit i pris (vilket lär ske i höst). Då finns förhoppningsvis också AMD64-versionen av Windows XP ute också.

Bra, då vet vi. Tack för upplysningarna! :bire

Svar från min pappa! :)

Han menar att han vill använda ett i865-moderkort (P4P800) för att utnyttja "dual-channel"-funktionen till minnet. Har du/ni några kommentarer om det? Fördelen med det tänkta moderkortet är att det reparerar sig självt efter en eventuell krasch samt AI-systemet, och CPU-uppgraderingsmöjligheten (att kunna byta), och att kunna uppdatera BIOS. :p

Hur menar du med att det inte är vettigt att köpa så små minnen i dagsläget? Min pappa säger att det är snabbare med två minnen som kör samtidigt (dual-channel). Eller menar du att man borde investera i två minnen med högre kapacitet?

Ang. grafikkortet. Vad rekommenderar du för kort?

LeonL skrev:

Han menar att han vill använda ett i865-moderkort (P4P800) för att utnyttja "dual-channel"-funktionen till minnet. Har du/ni några kommentarer om det? Fördelen med det tänkta moderkortet är att det reparerar sig självt efter en eventuell krasch samt AI-systemet, och CPU-uppgraderingsmöjligheten (att kunna byta), och att kunna uppdatera BIOS. :p

Dual channel finns även på SiS 655TX. AI-system och allt vad du/ni pratar om känns mest som "buzz words" för att marknadsföra kortet, alltså funktioner som man egentligen inte har någon direkt nytta av i verkligheten. Dock har även P4S800D-E Deluxe flera av dessa funktioner. Att kunna uppdatera BIOS och stoppa i en annan processor är knappast unikt för i865, utan är möjligt på alla moderkort (även om det finns några gamla och/eller obskyra undantag). Säger inte att i865 är inte dålig, men 655TX är bättre. Till och med bättre än det dyrare i875 (se testet jag länkade till ovan).

Uppgraderingsmöjligheter kan det dock bli lite skralt med på S478 då Intel har en ny sockel på gång (igen). Samma sak gäller även S754 (Athlon64), men här har den nya sockeln (939) redan släppts och hamnar förmodlingen på rimliga prisnivåer i höst. Dessutom går utvecklingen mot 64-bitar, så socket 478 börjar kännas passé i dubbel bemärkelse.

LeonL skrev:

Hur menar du med att det inte är vettigt att köpa så små minnen i dagsläget?

Allt under 256 MB tycker jag kan räknas som smått i dagsläget, då nästan alla nya datorer har minst 512 MB minne. För framtida behov känns det alltså dumt att använda onödigt många minnesplatser.

LeonL skrev:

Min pappa säger att det är snabbare med två minnen som kör samtidigt (dual-channel).

Det stämmer, men prestandavinsten är så pass liten att det i mitt tyckte inte är värt att köpa småmoduler för den sakens skull.

LeonL skrev:

Eller menar du att man borde investera i två minnen med högre kapacitet?

Det vore naturligtvis ultimat, men jag skulle definitivt föredra 1x512 framför 2x256 MB.

LeonL skrev:

Ang. grafikkortet. Vad rekommenderar du för kort?

Har ingen aning om vad FS2002 kräver, det är ett ganska udda spel som sällan (aldrig) finns med i några grafikkortstester. Eftersom nVidias chip brukar prestera bättre än ATI:s i lite äldre spel är det inte omöjligt att något GeForce FX-baserat kort är det bästa valet. Men om man exempelvis har 3000 kr till grafikkort och processor brukar man generellt få bättre spelprestanda om man lägger 2000 kr på grafikkortet och 1000 kr på processorn än omvänt.

/R
Lade till lite info.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)