Vet inte vart det här ska ligga men eftersom det har med hela systemet att göra gissar jag på här.
Nu har jag bråkat med min fars dator i 2 dagar och fortfarande inte lyckats lösa det här problemet. Det började med att datorn fungerade helt perfekt ändra tills den startades om. Då hade nästan allt i HKEY_CLASSES_ROOT i registret försvunnit så jag kunde inte köra program, biosen har fått sjuka inställningar så jag kan inte boota ifrån annat än hårddisken (inte cd eller diskett) och medan det ändå höll på så ställde den om allt annat också så jag har inget nätverk, ingen diskettenhet i windows och biosen har ett lösenord så jag kan inte ställa tillbaka allt.
Jag lyckades däremot få igång regedit genom att starta i felsäkert läge och byta namn på regedit.exe till regedit.com (com-filer fungerade fortfarande) så jag ställde tillbaka att exe-filer är program och installerade om Windows ifrån den något halvt fungerande windowsversionen. Så nu har jag iallafall ett fungerande windows men det hjälpte inte mycket. Jag har fortfarande inget nätverk eller diskettenhet och inte USB heller så jag kan inte flytta filer till den datorn.
Jag laddade ner KILLCMOS och brände på en skiva för att kunna få in på den krånglande datorn. Resultatet blev ett program som skriver en rad eller två och sen låser sig så jag gissar på att det inte fungerar i windows. Mao måste jag in i DOS för att kunna köra det och eftersom jag inte kan boota ifrån diskett vet jag inte hur jag ska lösa det.
Såhär långt har jag kommit iallafall och nu undrar jag, hur fasen ska jag lösa det? Datorn ifråga är en paketdator så garantin ryker om jag skruvar isär den så jag kan inte tömma CMOS på det sättet heller. Jag skulle iochförsig kunna skicka in datorn eftersom garantin är kvar men tycker det är rätt onödigt om det går att fixa själv så går det? Och isåfall hur?
Gjorde ett eget program som använder _outp-funktionen i Visual C++ för att tömma lösenordet men när man kör det i Windows blir det förbjuden åtgärd. Finns det något sätt som fungerar att tömma cmos på ifrån Windows XP Pro?
Datorn ifråga är en paketdator så garantin ryker om jag skruvar isär den så jag kan inte tömma CMOS på det sättet heller.
Nja, det brukar alltid finnas en bygel på moderkortet för att just nollställa CMOS. Finns ingen sådan kan man plocka ur batteriet. Fast det spelar iofs. ingen roll om du inte vill skruva upp datorn.
För att vara till lite nytta - vad har du för moderkort och BIOS? På vissa kort kan man nollställa alla BIOS-inställningar genom att hålla insert-tangenten nedtryckt vid uppstart.
Annars kan du prova ett program som heter CmosPwd, det ska fungera även under Windows.
Datorn ifråga är en paketdator så garantin ryker om jag skruvar isär den så jag kan inte tömma CMOS på det sättet heller.
Nja, det brukar alltid finnas en bygel på moderkortet för att just nollställa CMOS. Finns ingen sådan kan man plocka ur batteriet. Fast det spelar iofs. ingen roll om du inte vill skruva upp datorn.
För att vara till lite nytta - vad har du för moderkort och BIOS? På vissa kort kan man nollställa alla BIOS-inställningar genom att hålla insert-tangenten nedtryckt vid uppstart.
Annars kan du prova ett program som heter CmosPwd, det ska fungera även under Windows.
Det enda jag kan ge information om är vad som står när jag startar datorn:
Phoenix - Award WorkstationBIOS v6.00PG, An Energy Star Ally
Copyright (C) 1984-2002, Phoenix Technologies, LTD
(AV49S00L) VIA P4X400
Har sett CmosPwd men har ingen aning om hur jag ska få in det på den krånglande datorn då den varken har nätverk, diskett eller USB-stöd för tillfället (viruset ställde om det också i biosen). Det enda den har stöd för är CD-Rom och ingen annan dator i huset har CD-Brännare. :l
Har testat insert-tangenten. Då börjar den klaga på CPU-speed under uppstart men CMOS töms inte.
Warning! CPU has been changed or CPU Ratio changed fail.
Please re-enter CPU settings in the CMOS setup and remember to save before quit!
Jag har även testat med alla backdoor-lösenord jag kan hitta men inget har fungerat. :l
Jaja, får väl bli så att jag testar bränna CmosPwd hos en kompis imorron på en skiva och provar med det men om inte det heller fungerar så får det bli till att skicka in den.
Tack iaf för den hjälp jag fått! Återkommer med resultat imorron. :bire
Jag bestämde mig för att ta tjuren vid hornen (trots att garantin ryker) och skruvade därför isär den men jag hade inte sönder garantisigillet (och därför kan de inte bevisa att jag har haft datorn isärskruvat :e) vilket borde innebära att garantin kommer vara kvar ändå. :P
Jadå det gjorde jag. Eftersom det stog inskrivet på moderkortet vilken jumper som var Clear-CMOS-jumpern va det inte några som helst problem med att hitta den och sedan var det bara att sparka igång den och återställa biosen till standard-inställningarna. :)
286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e