webForumDet fria alternativet

Bärbar PC som liknar Ibook

Datorhårdvara

13 svar · 921 visningar · startad av eureca

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg
Frågan#1

Jag älskar min vita Ibook, men då jag kommer få lite nya uppdrag som tyvärr kräver att jag jobbar med program som endast finns på PC, så är jag på jakt efter ett likvärdigt alternativ. (nej, jag orkar inte hålla på med Virtual PC tyvärr...)

Jag valde Ibook för det tåliga skalet den har och lättheten. Innan dess hade jag en plastig HP Omnibook som tyvärr gick sönder pga att jag bar omkring den i min ryggsäck, något som inga bärbara datorer förutom Ibook verkar tåla.

Eftersom jag reser mycket och ibland måste flytta mig snabbt från en plats till en annan, så vill jag kunna lägga ner datorn snabbt i ryggsäcken utan massa meck med extra väska för datorn. Jag vet att det finns en del väskor med extra skydd till den.

Så nu undrar jag om det finns en smidig bärbar som håller för tuffa tag. Prisklass 10.000:- till 16.000:-. Det ska vara 12" skärm... annars blir den för stor att bära i ryggsäcken.

Slår nästan vad om att det inte finns något alternativ. Apple vet ju hur dom ska bygga bra datorer... :bire

Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

Dell Latitude X300

asmodie skrev:

Dell Latitude...

Har kikat lite på den. Den ser lite lik ut. Nu är jag ju inte ute efter designen. Utan ett tåligt skal till den. Det står ju inget om den. Ibooken ska ju klara att bli överkörd av en bil eller bli slängd från tredje våningen... Nån som vet om Dell Latitude klarar det?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

IBM Thinkpad X:
http://www.pc.ibm.com/us/thinkpad/xseries/

muskot skrev:

IBM Thinkpad X:
http://www.pc.ibm.com/us/thinkpad/xseries/

Den har bra hölje, men ser lite väl kantig ut. Men så gick den billigaste modellen på 19.000:- :(

Tror inte att du hittar några mer hållbara PC-laptops än Thinkpad-serien (förutom ToughBook och liknande, men de är inte speciellt portabla). X31 går att få för ~16500 kr, vilket inte spräcker budgeten SÅ mycket i alla fall.

Billigt? Nej. Bra kvalitet? Ja.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag har en Dell Latitude X300 och är näst intill helnöjd. Till den har jag skaffat ett större extrabatteri som nästan klarar av 6h (det gör den iofs aningen större/tyngre).

+ Storleken - Både liten och lätt vilket gör den behändig
+ Tyst - Låter i princip inget alls (kanske ingen gör nu för tiden?)
+ Kraftfull för sin storlek

- Finns brister i chassit. På vänster ovansida vid "knappen" där man öppnar datorn har den fått en liten spricka och denna spricka har de flesta andra IT-studenter som tog X300:an också fått.
- En ljus ring träder fram i skärmen efter en tid. Troligtvis beror det på DELL-märket på baksidan av skärmen tillsammans med felkonstruktion. Min ring är knappt märkbar nu men andra jag känner fick en mer tydlig ring tills de bytte ut skärmen.

I övrigt tycker jag den är stryktålig. Har haft den i ryggsäcken från och till Universitet i stort sett varje vardag sen jag fick den i decemeber.

Jag har kört över X300:an med en radiostyrd bil vi byggde, räknas det? ;)

muskot skrev:

Tror inte att du hittar några mer hållbara PC-laptops än Thinkpad-serien

Men om man jämför den med Ibooken... Kan man "köra över den med bil"? Nån som vet om dom är lika hållbara? Kantigheten kan ju inte vara så bra om man jämför med det runda Ibookhöljet. Nu vet jag inte om jag såg rätt bild på X31

muskot skrev:

X31 går att få för ~16500 kr, vilket inte spräcker budgeten SÅ mycket i alla fall.

Var hittar du det priset? på Ibms svenska sida står det SEK 19,037.50. Det är ju inkl. moms.

muskot skrev:

Billigt? Nej. Bra kvalitet? Ja.

Tja.. jag vet inte.. Apples billigaste Ibook går på 11.495:- inkl. moms. Det är löjligt om man inte kan hitta ett alternativ på PC-sidan som ligger billigare. (Och mac som alla klagar på är så dyra :OO ) Bygger ingen prisvärda PC-laptops som håller för tuffa tag? Apple gör det utmärkt. Men det är klart... då skulle inte folk köpa en ny bärbar PC lika ofta om dom håller så bra.

Gein skrev:

I övrigt tycker jag den är stryktålig. Har haft den i ryggsäcken från och till Universitet i stort sett varje vardag sen jag fick den i decemeber.

Jag tror jag har lite tuffare vardag än dom flesta. Jag slänger in min väska i bussar och bilar. Åker skateboard och ibland kan man ju trilla. Är ute och fotar en hel del skateboard så oftast råkar nån skjuta in brädan i väskan. Jag har haft Ibook i över ett år och är helnöjd med höljet.

Gein skrev:

Jag har kört över X300:an med en radiostyrd bil vi byggde, räknas det? ;)

haha... nja... jag vill veta om den är lika tålig som en ibook som tydligen ska ha blivit överkörd av en riktig bil (eller har jag fått det här helt om bakfoten?). Men varför körde du över den med radiostyrd bil? :h

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Några ibook/powerbook-kopior:
http://www.macfeber.se/2004/05/asus_kopierar_i.html

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

eureca skrev:

haha... nja... jag vill veta om den är lika tålig som en ibook som tydligen ska ha blivit överkörd av en riktig bil (eller har jag fått det här helt om bakfoten?). Men varför körde du över den med radiostyrd bil? :h

Vi ville mest visa vilken häftig terränggående bil vi hade gjort som kunde åka över en X300:a :)

Du har nog lite tuffare vardag än jag, ja. Den kanske inte är något för dej isåfall.

mwin skrev:

Några ibook/powerbook-kopior:
http://www.macfeber.se/2004/05/asus_kopierar_i.html

Coolt, men jag undrar om höljet inte är sämre?

Det jag är ute efter är inte designen, utan ett tåligt hölje. För att citera Apple

Byggd för rymdåldern
Den utåt sett smidiga och symmetriska iBook är överraskande tålig. Den har utformats för att vara slitstark, i stenhård polykarbonat (samma material som används i skottsäkert glas) med en inre magnesiumram som gör datorn ännu mer hållbar. Hårddisken är monterad i stötdämpande gummi. Och det finns inga luckor eller utstickande element som kan brytas av eller fastna i kläderna.

En sån PC borde finnas?

Vet att jag sett någon PC framtagen för militärt bruk (tuffa förhållanden). Men då gick den på 30-40 lakan.. :l

eureca skrev:

Men om man jämför den med Ibooken... Kan man "köra över den med bil"? Nån som vet om dom är lika hållbara? Kantigheten kan ju inte vara så bra om man jämför med det runda Ibookhöljet. Nu vet jag inte om jag såg rätt bild på X31

Håller verkligen iBook för det? Hursomhelst är IBM (till skillnad från t ex. Dell) kända för att tillverka laptops av god kvalitet. X-serien har ett magnesiumchassi och ett skal av titankevlar (tre gånger starkare än ABS-plast, iaf. enligt IBM), vilket borgar för god hållbarhet. Dessutom finns en funktion som parkerar hårddiskens läs- och skrivhuvud vid stötar (vilket i sin tur minskar risken för att hårddisken ska gå sönder).

eureca skrev:

Var hittar du det priset? på Ibms svenska sida står det SEK 19,037.50. Det är ju inkl. moms.

Kika på Pricerunner eller Buggy.

eureca skrev:

Tja.. jag vet inte.. Apples billigaste Ibook går på 11.495:- inkl. moms. Det är löjligt om man inte kan hitta ett alternativ på PC-sidan som ligger billigare. (Och mac som alla klagar på är så dyra :OO )

Jag håller med, förstår inte varför någon tillverkare inte släpper en billig PC-laptop med 12"-skärm, stryktåligt chassi/skal och en AMD-processor (för att hålla priset nere). Jag har aldrig haft en Mac i hela mitt liv, men skulle jag köpa en laptop i dag skulle det bli en iBook 12". De billiga PC-burkarna är för dåliga och de bra är för dyra.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

eureca skrev:

Kolla inte där, priserna på IBM.se är oftast dyrare än vad IBM-återförsäljarna säljer burkarna för (fråga mig inte varför, antagligen för att inte "konkurrera" med återförsäljarna). Kolla t.ex här (PriceRunner).

Jag har gjort utförliga hållfasthetsstudier på mina Thinkpads och de har hållt för det mesta, jag transporterar de oftast i en vanlig ryggsäck, till fots, på tunnelbanan, på motorcykeln etc. och de håller för det mesta, även om man råkar dunka ned väskan i golvet lite hårt.

Däremot klarar en Thinkpad inte att dras ned från överdelen av en garderob rakt ned i golvet (2.5 m fallhöjd), då sprack skärmen, men komponenterna (inkl hårddisk) var helt oskadade, så det var bara att byta skärm :).

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)