Har löst det själv, det var inte Supervisor utan Power on Password som man fick bort genom kortsluta på ett speciellt ställe.
Hej!
Har grova problem med en TP 600x. Uppgradera den med nytt ramminne och en ny HD och livet lekte (fick in windows 2000 och hade det igång flera omgångar så problemen beror inte på det).
Dock var där ett BIOS lösenord och det ville ägaren ha bort. Jag gjorde som manualen sa, gick in, tog Supervisor, angav först det befintliga lösenordet och sen enter två ggr.
Men, när jag sen starta om den så fungerar varken det gamla eller "nya" (dvs ingenting) och man är komplett låst. Jag har letat runt på nätet och uppenbarligen är det inte så enkelt som att ta ut CMOS batteriet, dom har några roliga små säkerhetschip. IBM bytar ut hela systemkortet, kostar typ 990 dollar eller liknande, inte särskilt lönt för en dator som är värd några tusenlappar.
Det finns även några andra lösningar, vilket antingen handlar om att skicka in den till speciella firmor i USA och Australien (inte särskilt billigt det iheller) eller göra egna grejer å löda och hålla på (ligger väl närmast till hands men känns väldigt osäkert ändå).
Vad jag vill ha, och som jag belönar med två trisslotter bara för att motiviera folk lite, är en lösning på mitt problem. Vad har gått fel och varför? Hur löser jag det?
tack på förhand
Andreas