webForumDet fria alternativet

S-VHS bild blir svartvit då Win XP startar

Datorhårdvara

4 svar · 324 visningar · startad av gabriel.o

Medlem sedan maj 20042 inlägg
Frågan#1

Hej, jag undrar om någon kan tipsa mig om en lösning på följande problem: Jag försöker att koppla in teven till datorn. Jag har ett GeForce FX 5200 och kopplar från S-VHS på grafikkortet till S-VHS ingång på en scart-adapter på teven. När man bootar om datorn visas bilden i färg, men så fort windows (kör Windows XP home) startar övergår det till svartvit bild på teven.

Jag förstår inte riktigt vad som är fel. Uppenbarligen klarar teven att visa färg när jag kopplat på detta sätt, men är det någon inställning i Windows som är fel?

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Vad är det för program du kör med eller är det windows, har inte uppfattat det riktigt..?!

Kan annars rekommendera TvTool, fungerar utmärkt.

Medlem sedan dec. 1999167 inlägg

Kör du s video signal via scart anslutning måste du ändra till komposit ut i din PC (se till att ha Pal B också)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Robert skrev:

Kör du s video signal via scart anslutning måste du ändra till komposit ut i din PC (se till att ha Pal B också)

Fast nu kan ju åtskilliga scart-anslutningar klara en s-video-signal. Däremot brukar man vara tvungen att manuellt på TV:n ställa in att det är just s-video man ska ha. Alltså, leta inte förtvivlat efter inställningar i windows, när de förmodligen finns i andra änden på kedjan.

Medlem sedan maj 20042 inlägg

Tack för era svar allihopa. Jag har dock inte lyckats få färgbild ännu.

Jag har alltså ett GeForce FX 5200, och det är i inställningarna för grafikkortet som man kan ställa in att det finns två displayer (analog monitor + TV m. PAL-B).

Om det går att få färgbild genom att ställa in komposit ut så nöjer jag mig med det :) Frågan är bara hur jag kan ställa in att det ska gå en komposit-signal på S-VHS sladden som jag kopplar med.

Jag har inte hittat någon inställning i TV:n heller för att ta emot s-video...

Har provat TvTool, men inställningar för utsignal etc verkar vara avstängda för MV-krets.

418 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
276 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
277 ms — ändringar (db)