Jag funderar på att ev. skaffa en bärbar dator. Men hittar ingen riktigt intressant. Jag har tittat runt lite och inte hittat någon som uppfyller mina krav. Har tänkt att den skulle ersätta min stationära arbetsstation.
Önskemål
- Kunna köra dubbla externa skärmar (2 x 1280x1024)
- Gärna enkelt kunna byta hårddisk för boota olika OS /system.
Jag kan inte påminna mig att jag har sett någon laptop med dubbla utgångar för externa skärmar men det går ju alltid att koppla in en extern och köra med den interna samtidigt.
Byta hårddisk är ganska enkelt på vissa modeller iaf. Det brukar vara en lucka på undersidan som man får lossa med en skruv och sedan sitter disken ganska löst så man bara kan dra ut den och sätta in en ny.
Det finns väl bärbara med nyare grafikkort som tillåter att man "splittar" utgången till två skärmar? Vet att det funkar på stationära i alla fall.
Tänker du inte på den dosa som man kopplar mellan en dator, en skärm och en projektor? Isf visas ju samma bild på båda utgångarna.
Nej jag tänker inte på en sådan. Vet att en kompis har ett GeForce 4200 eller liknande, och till hans kort fick han en grafikkortskabel med en hona och två hanar (eller tvärtom, men ni fattar) så han kan använda två bildskärmar i ett uttag. Och eftersom hans kort klarar av det så kan han utöka sitt skrivbord eller liknande som vanligt med två skärmar. Men den här slags kapaciteten på grafikkort kanske inte finns på bärbara datorer än? De flesta har väl Radeon.
ok man kanske får nöja sig med den interna skärmen och en extern - bara man kan bredda skrivborder på ett bra sätt :)
Jag hade önskade slippa ha den bärbara placerad så centralt på skrivbordet.
Dual boot, nje vill ha systemen helt åtskillda å slippa skruvmejseln.
stoffe-2k,
tänker du på tjocka olle från mapcom? Den är rätt cool, men jag vill som sagt ha en bärbar dator ;)