Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inläggJag satte i ett annat grafikkort i min dator igår (ett nVidia Riva TNT2 Model64 AGP i ett ASRock K7S8X-moderkort) och det gick helt fint. Gick in i Windows och installerade drivrutinerna och startade sedan om datorn för att slutföra installationen. Men vad händer då? Jo, biosen kommer lagom till att skriva ut min processorhastighet och sedan låser den sig och ger ifrån sig tre pip ifrån pc-speakern (först två st efter varandra och efter en liten paus ett till). Den vägrar alltså ta sig förbi det här och provar man starta om datorn genom reset-knappen så startar datorn men då fungerar inte grafikkortet istället. :l
Så något konstigt är det men eftersom att grafikkortet fungerade först borde det väl fortfarande fungera? :q
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inläggLåter helt enkelt som att drivrutinerna inte riktigt är kompatibla med systemet, även om de enligt specen borde vara det.
Testa att gå runt genom felsäkert läge (för du lyckades komma in i windows ibland fattade jag det som?) och avinstallera drivrutinerna.
Sen kan alternativa eller kanske några gamla drivrutiner fungera bättre?
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inläggJag lyckades första gången. Inte ibland. Nu går det inte alls. Det går inte ens att komma in i BIOS-inställningarna. :l
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inläggHmm. Ser nu att det är någon liten komponent som ser helt sjuk ut. Och minns att det luktade brännt igår när jag hade haft kortet i ett litet tag (medan det fortfarande fungerade). Kan verkligen mitt moderkort ha brännt mitt grafikkort även om grafikkortet SKA vara kompatibelt med moderkortet? :q
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inläggNja, det kan ha hänt något med grafikkortet ja tyvärr.
Just ett nVidida TNT2 är ju inte tillverkat igår heller.
Kan ja gissa på att du tagit fram ett gammalt kort när du byggt ihop en slags budgetdator?
Att det kanske samlats en massa damm/smuts på komponenterna under den tiden du inte kört med kortet?
Dessa kan ha "fattat eld" och förstört någon komponent ja.
Ta ett makrofoto av den misstänka komponenten annars och skicka in hit. :)
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Om du inte ens hinner ladda något operativsystem kan vi utesluta problem med drivrutiner.
Vad är det för BIOS (AMI, Award?) och är pipen långa eller korta? Kika i manualen efter "error beep codes" eller något liknande. Tre pip brukar dock betyda minnesproblem. Tips för att felsöka och ev. lösa problemet:
1. Kontrollera att alla komponenter sitter ordentligt
2. Använd endast ett minne åt gången om du har flera moduler
3. Prova minnet på de olika platserna som finns på moderkortet
4. Prova med ett annat minne
Nexus86 skrev:
Hmm. Ser nu att det är någon liten komponent som ser helt sjuk ut. Och minns att det luktade brännt igår när jag hade haft kortet i ett litet tag (medan det fortfarande fungerade). Kan verkligen mitt moderkort ha brännt mitt grafikkort även om grafikkortet SKA vara kompatibelt med moderkortet? :q
Vad menar du med "ser helt sjuk ut"?
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inläggDet är AMI-bios men det där med långa och korta pipes förstod jag inte riktigt. Hur ser man det? :q
I manualen står det ingenting om Error Beep Codes eller något som kan ha med det att göra. Har redan läst igenom näst intill hela för att hitta vad som kunde vara fel. Det står heller ingenting på ASRocks hemsida. :l
Vad gäller minnet som sitter i:
1. De sitter ordentligt.
2. Har bara en modul.
3. Minnet fungerar på den plats som det sitter på.
4. Har inget annat att prova med
Men jag är rätt säker på att minnet fungerar för när jag sätter i ett annat grafikkort (PCI) så fungerar datorn helt fint.
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inläggMed helt sjukt menade jag att det är ett chip som har fått en knöl på sig och texten har blivit brun just runt den knölen. Jag har biosen inställd på att automatiskt detektera vilken hastighet mitt grafikkort ska köra på. Kan det kanske vara så att mitt moderkort mätte fel och trodde grafikkortet skulle köra på 4x när det egentl max klarar 2x så det var därför det blev bränt? :q
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Okej, då är det ju uppenbarligen grafikkortet som strular. Om jag ser rätt på bilden av K7S8X är det en AGP 1,5v-port på moderkortet. Ser grafikkortet ut så här eller så här?
<ovidkommande>
Pip ser man inte, de hör man
</ovidkommande>
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inläggJaha. Du menade såna pip. Tänkte mer åt engelska hållet (pipe). Pipen är korta. :p
Grafikkortet ser ut som på den första bilden.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Då är det ett universellt kort som SKA kunna köras på både 1,5 och 3,3 volt och hastigheterna 1, 2 och 4x. Således kan man bara spekulera i vad som orsakade felet.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inläggantagligen har du bränt en konding på kortet
typ släng de på högen o skaffa ett nytt
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg
mayday skrev:
antagligen har du bränt en konding på kortet
typ släng de på högen o skaffa ett nytt
Jag förstog att jag hade bränt det. Vad jag spekulerade över var HUR det kunde komma sig att det blev bränt från första början.
Bara av eget intresse, vilken sorts komponent är det? (Som är bränd)
Om du inte har någon aning, kolla och försök beskriva den, och säg vad som står på.