Tjenamors!
Nu har tiden kommit för mig att köpa ny dator. Mina krav är att försöka få en tyst dator med låg prislapp. En annan viktigt del är att slippa krångel. Datorn kommer att användas till surfing, viss gaming (av äldre spel), musik/film, programmering samt grafiska program.
> MSI MS-DR8-A (dvd-brännare)
> Seagate Barracuda 7200.7 160gb (UDMA100, 8Mb cache)
> Club 3D Radeon 9200SE 128Mb (tills vidare, kommer köpa nytt vid senare tillfälle)
Ser gärna lite kommentarar på detta.. skippar gärna "dåligt köp" av det jag redan har beställt.
skippar gärna "dåligt köp" av det jag redan har beställt.
Känner jag mig ändå tvingad att sätta dåligt köp-stämpel på Abit KV8. Det är nämligen ett av få moderkort som har två (2) fläktar och därför inte särskilt lämpligt om man vill ha en tyst dator. Jag skulle helt klart rekommendera att du avbeställer kortet och exempelvis kikar på det helt fläktlösa Microstar K8T Neo-FIS2R istället.
I övrigt är Radeon 9200SE billigt men ruskigt slött. Är spelen tillräckligt gamla kan det förstås duga ändå. Som brännare hade jag valt en NEC ND-2500A, eftersom den ger bra brännkvalitet och att det finns roliga hackade firmwares (bitsetting bland annat) till den. För att få burken tystare kan du köpa ljuddämpningsmattor samt ersätta fläktarna från Antec med två tystare (1x120 mm och 1x80 mm, eller ev. 2x120 mm om du är lite händig).
heh jo.. har läst en del på forumet + andra och det verkar som a64 är rätt kräsen på minnen.. nu är frågan ifall TwinMOS är något bra val då den är budget budget.. hur fungerar det med dual ddr? är detta minne dual ddr?
heh jo.. har läst en del på forumet + andra och det verkar som a64 är rätt kräsen på minnen.. nu är frågan ifall TwinMOS är något bra val då den är budget budget..
Gällande kompatiblitet föreslår jag att kollar om tillverkaren eller återförsäljaren har någon lista på testade minnen. Jag vet att i alla fall MSI har en sådan lista för kortet jag nämnde ovan. I annat fall får du, för att vara på den säkra sidan, leta efter folk på diverse hårdvaruforum som äger just den kombinationen av moderkort och minnen.
unidentify skrev:
hur fungerar det med dual ddr? är detta minne dual ddr?
Menar du Dual Channel? Det finns inget Socket 754-kort som har stöd för det. Vill du ha DC får du antingen köpa Athlon64 FX eller vänta på Socket 939 som kommer senare i år.
Lådan(Antec Sonata Black Piano) är tyst kan jag intyga, haft den i snart 2 veckor och den låter inte mycket!
Sen ser jag inte om det är en Serial-ATA(S-ATA) hårddisk du beställt/köpt, men så är fallet se till att ha en fungerande floppyenhet, annars får du inte in drivrutinerna för anslutningarna(S-ATA), och kan därmed inte formatera och installera det operativsystem du tänkt dig.
Sedan angående cpu-kylaren, det kan vara svårt att få den att sitta fast ordentligt. Jag själv fick använda mig av distanser(de kopparfärgade fästena för moderkortet) att fästa kylaren med, detta pga att bygeln som ska spänna och trycka emot cpu:n inte gör det tillräckligt.
Jag har i princip samma system som du beställt/köpt, Samsungminnen istället för Kingstonminnen, fungerar lika bra.
Moderkort, cpu är samma. Kylarn har ja för mig är samma men det kan skilja men det fungerar lika på Socket754 med alla fläktar(har kollat upp). Jag har ett fungerande system, får du det inte till att fungera, skriv gärna en ny tråd.
Jag hade inte köpt Club 3D. Jag var påväg att köpa ett sånt men blev
avrådd till höger och vänster. Efter lite efterforskning på nätet så bestämde
jag mig för en annan tillverkare (ASUS).