Jag har satt i en ny processor i min dator, bytte från 1800mhz till 2600+ AMD, men den vill inte gå fortare än 1500mhz, är det någon jumper eller så som man skall flytta. Moderkortet är ett Asrock K7S8X.
Tacksam för den hjälp jag kan få.
OK.
Jag skickar med en bild på hur det ser ut.
Om jag skiftar där det står by jumper, till manuell och sen ändrar från 133 till te.x 200 så startar inte datorn, ( eller är jag ricktigt ute och cycklar )
200Fsb, är du säker på all konfiguration klarar av att köra i den hastigheten? Minnerna t.ex vad har du för bus på dom? hur har du med Spänningen till processorn och minnerna? har du ökat dom? Kylning på nordbrygga? osv osv.
Testa att köra 166 FSB istället. och öka gradvis så får du veta vart gränsen går. ;)
BTW: multiplyern är den som det står x11,x12,x13,x14,x15,x16 osv på. och den påverkar inte bushastigheten. Så chansen att den krachar när du ändrar det är mindre, men tempraturen stiger radikalt!
På många moderkort kan du välja processor så stäler den in automatiskt åt dig. tex xp2600+, såå slipper du köra user defined.
Tack skall ni ha, men jag får inte till det.
Så på måndag tar jag hela burken dit där jag köpt allting och ber om hjälp, dom sade att det skulle funka att bara sätta in nya processorn så skulle det funka, så då får dom väl bevisa det. Jag vet inte hur mycket jag vågar mickla med grejerna, jag har ju fortfarande 11 månaders garanti kvar, om ingen har en steg för steg beskrivning, eftersom jag tydligen inte är så bra på det här som jag trodde.
Tack ändå.
öka inställningen FSB från 100 mhz till 133 mhz låt bli multiplern (ska vara 15X)
hur du gör denna ändring framgår av moderkortets manual förmodligen går det enkelt att ändra i bios ...
Så där ja, nu sitter processorn på plats och FSB är ändrad till 166mhz. I bios står det att processorn är en AMD 2600+ och att aktuell hastighet är 1,92 Ghz, men är inte det för lite jag hade väntat mig 2,6 Ghz.
2600+ är inte den faktiska klockfrekvensen, utan en siffra som är tänkt att motsvara klockfrekvensen hos Athlon Thunderbird (dvs. att en T-bird måste gå i 2,6 GHz för att vara lika snabb som en XP 2600+, som går i 1,92 GHz).
309 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2