webForumDet fria alternativet

Problem med överhettning?

Datorhårdvara

7 svar · 309 visningar · startad av Esen

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg
Frågan#1

Inskaffat C&C Generals, men problemet e att varje gång jag spelar det så blir datan överhettad (vid Ca 55 grader) och antar att jag måste skaffa en till fläck eller nått, Men problemet e att det inte får plats mer fläcktar i moderkortet (Finns inga fler strömkopplingar) Så fråga e hur jag ska göra för att inte datan ska bli överhettad?

Någon som har ett tips eller två....

Datan:
AMD Athlon 1,9 Ghz
256 Ram
Radeon 9200 256mb

Just nu finns bara en Processor Fläckt och en chassi Fläckt.....

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Det finns en liten kabel som gör att du kan använda ström direkt från nätaggets kablage och koppla en chassifläkt därifrån.
Kostar kanske 20 kr och finns i de flesta datorbutiker.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Hur yttrar sig problemen?

muskot: Om man börjar spela vid ca 49 grader, och sen när temeraturen kommer upp i 55 grader så stängs spelets ner och en varningstext kommer upp på skärmen där det står att ett allvarligt problem har upptäckts, och att det kan ha att göra med överhettning, Virus....Eftersom det inte e virus och att temperaturen aldrig har varit upp e så höga grader förut och det har aldrig hänt tidigare och händer varje gång den kommer upp i 55 grader....så måste det bara temperaturen....

cyprys skrev:

Det finns en liten kabel som gör att du kan använda ström direkt från nätaggets kablage och koppla en chassifläkt därifrån.
Kostar kanske 20 kr och finns i de flesta datorbutiker.

ok, Har du någon anning om vad kabeln kallas?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Esen skrev:

så måste det bara temperaturen....

55 grader ska dock inte vara några problem, fast man kan iofs. inte riktigt lita på de temperaturvärden moderkort rapporterar. Har du chassifläkt (dvs. en fläkt utöver den som sitter i nätaggregatet) borde du inte behöva ytterligare fläktar. Mitt råd är att se över befintlig kylning innan du installerar fler fläktar.

Esen skrev:

ok, Har du någon anning om vad kabeln kallas?

3 till 4-pins-adapter brukar de kallas. Köper du en fläkt med 4-pinskontakt behöver du inte köpa någon adapter.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Köp ny pasta, gjorde susen på min burk.
Hade värre problem än vad du har, min dator dog bara stup i kvarten vid fulload...

Tack för alla hjälp, Löste problemet genom att öppna upp lite, så att varmen kommer ut från burken, och genom att ha fönstret öppet.... En bra lösning just nu...Men måste nog köpa en fläckt som gör att luften cirkulerar lite bättre....

Ligger nu mellan 45 grader när jag inte spelar och 50 när jag spelar.....

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
148 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)