ljudkort har du ju inbyggt på moderkortet. Inte för att jag är nån expert men jag tycker det verkar schysst, men du kommer ju billigare undan med AMD...
Prescott är ingen nödvändighet räcker gott och väl med en vanlig 3.2Ghzare från Intel(Northwood).
Northwood går även den över 100 W vid 3,2 GHz.
Selle skrev:
Burken ska användas till de nyaste och äldre spelen på marknaden, alltså det ska bli en speldator.
Ska du spela ska du ju ha en Athlon 64. Billigare än P4, snabbare i spel och stöd för 64-bitarsapplikationer (bland annat ska tydligen Unreal Tournament 2004 och Far Cry komma i 64-bitarsversioner). Visserligen är Socket 939 på väg, men en ny sockel (775) är ju även på gång från Intel.
En annan sak som är trevlig med A64 är Cool'n'Quiet-teknologin, som automatiskt klockar ned processorn vid låg belastning. Tittar man till exempel på film klockar processorn ned sig till 800 MHz, vilket gör att man inte ens behöver ha någon processorfläkt snurrande.
Rikard skrev:
Har jag förstått det rätt är Northwood med 512 kB cache snabbare än Prescott med 1 MB cache - i praktiken. Muskot?
Ingen större skillnad, men generellt presterar Northwood lite bättre än Prescott i spel:
AnandTech skrev:
The one area where Prescott is poorest is gaming performance, an area already dominated by the Athlon 64. Prescott is slower compared to Northwood in this area, but the real difference is 0% to 5% in most cases.
Har jag förstått det rätt är Northwood med 512 kB cache snabbare än Prescott med 1 MB cache - i praktiken.
Stor cache är INGEN garant för högre prestanda. Det beror helt på hur cachen utnyttjas (vilka utbytesalgoritmer man implementerat i processorn och hur maskinkoden är uppbyggd i den programvara man kör, vilket det senare beror till stor del på hur kompilatorn som skapar koden är byggd). Mao så kan en stor cache i sig, mycket väl vara en flaskhals om den inte nyttjas på rätt sätt. Vad just Prescottprocessorn har för utbytesalgoritmer har jag ingen aning om, men det jag ovan skrev är vedertaget fakta, något som säljare av processorer tyvärr sällan nämner när de skryter om stora cachar. Lite som att sälja bilar som går på flygfotogen till bönder som endast använder diesel :p ;)
Har du tänkt köpa från datorbutiken.com kan du lika gärna stasa på en Zalman CNPS7000-Cu. Prisskillnaden blir inte speciellt stor (130 kr) då de ockrar så pass mycket på Spire-kylaren.