webForumDet fria alternativet

Brusande ljud i högtalarna!

Datorhårdvara

34 svar · 1 382 visningar · startad av wmaster

Medlem sedan dec. 2001349 inlägg
Frågan#1

Hej! Undrar bara om någon av er har någon vettig lösning på mitt följande problem.

Det är nämligen så att min högtalaranläggning till datorn (mkt bra för övrigt) avger ett konstant brusande ljud. Det är som ett slags elektriskt generatorljud, ja ni förstår säkert på ett ungefär. Det är väldigt störande och ibland låter det högre än datorns fläktar. Om jag exempelvis har låg volym på musiken hör jag mer av bruset. Det brukar lindra något ytterst lite om man placerar något framför högtalaren, dock är detta mycket tveksamt.

Någon som har något vettigt förslag till en lösning på detta problem? Skulle vara otroligt skönt att få tyst det satans brusandet!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Är stereon jordad?
Tråden är förövrigt helt felplacerad...

Sry för felpostandet. Men själva högtalaranläggningen (5 småhögtalare + sub) är jordade.

Är det bara brus när du spelar ljud från datorn? Vad har du för ljudkort?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Mobil som stör? :o

Det är något slags soundblasterkort som är enligt bra och jag tror det inte är något fel på det heller. Jag har heller ingen mobil som stör. Ljudet finns alltid där när datorn är på och högtalarna inkopplade (som är inkopplade rätt). Om jag t.ex. använder mig av ett headset uppkommer inte detta ljud.

Vad är det för högtalare?

Märket är Jazz Speakers. 4 små högtalare (väggarna lite här och var) samt en subwoofer.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Sök på forumet, jag har gett svar på samma fråga flera gånger!

Hmm, hittade någon tråd om det nu men skulle gärna uppskatta om någon kunde förklara lite vad jag ska göra, nämligen inte så bra på det där med jordat osv.

Hmm, aja ok! Så jag ska alltså testa att lyfta bort jorden från högtalarna? Ska testa det när jag kommer hem!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Tråden flyttas från Caféet.

Hmm har inte tillgång till något ojordat uttag så finns det något annat sätt? Vi helst inte börja mojsa med jorden på uttaget..

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Prova vända på kontakten... 180 grader.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det där stoffe, det är en riktig klassiker. :e
Man vill inte tro att det är sant men ändå! Svordom vad paff jag blev när det faktiskt fungerade på en UPS med "jordproblem".

stoffe-2k skrev:

(red med tanke på att jag inte har en jävla susning om UPS & hur det kan tänkas funka, vad gäller ljudutrustning vet jag däremot att det är jorden som är bekymret. Idiotförklaring av stoffe-2k är därmed suspenderad tills vidare.)

I själva uttaget finner du 2 metallbleck som jordar mot stick-kontakten.. Sätt eltejp mellan så har du ett ojordat uttag.

Har du ingen eltejp eller känner dig wild & crazy nog att bryta bort jordblecken i stick-kontakten: Dra en lång skarvsladd från köket till själva förstärkaren så har du ström från 2 olika faser & det ger samma effekt, såvida det inte föreligger fel i din tekniska utrustning.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Bire skrev:

stoffe-2k skrev:

(red med tanke på att jag inte har en jävla susning om UPS & hur det kan tänkas funka, vad gäller ljudutrustning vet jag däremot att det är jorden som är bekymret. Idiotförklaring av stoffe-2k är därmed suspenderad tills vidare.)

Så, då har jag fått förklaring. Jepp, den lösning stoffe föreslår löser tydligen problemen med UPSer eftersom de är fas-/jordkänsliga. Det finns säkerligen skäl till att det är så i just UPSer, om än jag spontant kan tycka att det låter lite korkat. :)

Rikard skrev:

Bire skrev:

stoffe-2k skrev:

Så, då har jag fått förklaring. Jepp, den lösning stoffe föreslår löser tydligen problemen med UPSer eftersom de är fas-/jordkänsliga. Det finns säkerligen skäl till att det är så i just UPSer, om än jag spontant kan tycka att det låter lite korkat. :)

Kalas, då kan vi fortsätta on topic i den här tråden.. ;)

Har dessutom nu för en minut sen fått detta bekräftat av en kille från Falu Elverk att en UPS & dess bekymmer är en helt annan sak än brum i högtalarna.
Att vända kontakten & lösa UPSens bekymmer är troligt, dock inte brummet i högtalarna då det är jordrelaterat & inte fasfelsrelaterat.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Kan vara fas känsliga oxå, finns en mängd trådar på AVSForum mfl. HiFi forum där just brumet försvuningt när man vänt kontakten, fråga inte mig hur det funkar... vet bara att det funkar.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)