webForumDet fria alternativet

Ny kylning till grafikkort

Datorhårdvara

9 svar · 328 visningar · startad av cmk

Medlem sedan mars 2001325 inlägg
Frågan#1

Jag har ett Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB AGP grafikkort. Fläkten på denna har börjat låta väldigt mycket x( så jag vill byta ut denna mot något tystare. Den skall vara så tyst som möjligt. Vad har ni för förslag?

Passar denna på mitt kort:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1410&session=a93afe5dfb16cb4fa4828b6228fff3cc

/ Martin

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Har börjat låta? Det är inte så att den bara blivit väldigt dammig då? Testat att rengöra den?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vill du verkligen ha tystnad köper du en Zalman ZM80C-HP, eftersom den inte låter någonting alls.

Poffe skrev:

Har börjat låta? Det är inte så att den bara blivit väldigt dammig då? Testat att rengöra den?

Hehe... den har varit ganska dammig, fläkten var knôkad med damm! Fast det har jag tagit bort nu men den låter fortfarande :(

Vill du verkligen ha tystnad köper du en Zalman ZM80C-HP, eftersom den inte låter någonting alls.

Jo, den verkar ju schysst. Men passar den till mitt kort och klarar den av att kyla den tillräckligt bra? Jag läste tex att Radeon 9800 Pro behövde fläkt på också för att det skulle fungera bra... Vad krävs det för hål i kortet för att kunna montera kylflänsen?

Lite matnyttiga länkar för intresserade läsare...

cmk skrev:

Men passar den till mitt kort och klarar den av att kyla den tillräckligt bra? Jag läste tex att Radeon 9800 Pro behövde fläkt på också för att det skulle fungera bra... Vad krävs det för hål i kortet för att kunna montera kylflänsen?

9600 Pro är långsammare och utvecklar inte lika myket värme som 9800 Pro, så det ska fungera bra att kyla det passivt (iaf om man har någorlunda ventilation i lådan). Sapphire tillverkar fläktlösa versioner av sina Radeon-kort som de kallar "Ultimate", där de använder en i princip likadan kylare som ZM80C-HP. Se t ex. produktsidan för Radeon 9600 Pro Ultimate.

muskot skrev:

cmk skrev:

Men passar den till mitt kort och klarar den av att kyla den tillräckligt bra? Jag läste tex att Radeon 9800 Pro behövde fläkt på också för att det skulle fungera bra... Vad krävs det för hål i kortet för att kunna montera kylflänsen?

9600 Pro är långsammare och utvecklar inte lika myket värme som 9800 Pro, så det ska fungera bra att kyla det passivt (iaf om man har någorlunda ventilation i lådan). Sapphire tillverkar fläktlösa versioner av sina Radeon-kort som de kallar "Ultimate", där de använder en i princip likadan kylare som ZM80C-HP. Se t ex. produktsidan för Radeon 9600 Pro Ultimate.

Det låter ju lovande! Dock så undrar jag följande:

• Passar den till mitt kort?
  • Hur kan jag sedan mäta så att kortet inte blir för varmt?

/ Martin

Ja, det bör inte vara några problem. Till och med en mindre kylare skulle duga. Om du kikar på Sapphires Ultimate-version av 9600 Pro kan du se att den kylflänsen faktiskt är mindre än ZM80C-HP (bild). Ultimate-versionerna av 9700/9800 Pro har dock en kylare som är identisk med ZM80C-HP (bild). Har du två hål att fästa skruvarna i bör flänsen passa utan problem.

För att mäta att kortet inte blir för varmt föreslår jag att du drar igång det mest krävade spel du har och spelar ett tag för att belasta kortet ordentligt. Fungerar det bra och stabilt är kortet inte för varmt.

muskot skrev:

Ja, det bör inte vara några problem. Till och med en mindre kylare skulle duga. Om du kikar på Sapphires Ultimate-version av 9600 Pro kan du se att den kylflänsen faktiskt är mindre än ZM80C-HP (bild). Ultimate-versionerna av 9700/9800 Pro har dock en kylare som är identisk med ZM80C-HP (bild). Har du två hål att fästa skruvarna i bör flänsen passa utan problem.

För att mäta att kortet inte blir för varmt föreslår jag att du drar igång det mest krävade spel du har och spelar ett tag för att belasta kortet ordentligt. Fungerar det bra och stabilt är kortet inte för varmt.

Det låter ju bra ändå :) Kylningen var ju inte jättedyr ändå så jag köper nog ett ex och provar :)

Ang mitt mest krävande spel, det får nog bli hjärter eller MS röj då ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

cmk skrev:

Ang mitt mest krävande spel, det får nog bli hjärter eller MS röj då ;)

Annars kan du säkert ladda ner någon begränsad demoversion av något krävande actionspel.

Idag fick jag äntligen delarna från Gtek (det tog ju bara nästan 2 veckor :OO x( ) och det verkar fungera stabilt! Kylaren passade fint till grafikkortet. Tyst och fin är den också :)

Tack för era råd! :) :bire

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)