Lite med anledning av den här tråden så är jag nu på jakt efter information om hur bra lite billigare datorhögtalare är. Jag är nämligen lite sugen på att byta ut mina nuvarande skräphögtalare så jag har kollat på följande högtalarpaket, som kostar mellan ~300kr till 450kr.
Eftersom jag "bara" har ett integrerat ljudkort på mitt moderkort (Microstar, ATX Socket462 KT6 Delta-FIS2R) så är jag inte ute efter något pro-ljud (möjligtvis om jag köper ett bättre ljudkort i framtiden men det är ett senare problem), däremot kör jag mitt mp3-arkiv som stereoanläggning så helruttet bör det inte låta. Idag har jag ett par enkla datorhögtalare a la mitten av 90-talet plus en enkel sub. Suben ja, den kan jag tänka mig att behålla, därför har jag kollat på paket både med och utan.
Fråga så. Är det värt att lägga ut pengarna på något av paketen som jag länkar ovan? Har ni några erfarenheter av dem?
Om jag vill ha en mus väljer jag Logitech. Vill jag ha ett standardljudkort som funkar i de flesta program väljer jag Creative.
Vill jag ha bra högtalare så vänder jag mig inte till nån av dem eller nån annan tillverkare av datorprylar. Då går jag till en musikaffär och tittar på musikprylar och märken som Roland och Alesis.
Då hamnar man ju visserligen i en annan prisnivå, men på Musikbörsen finns det från 600 kronor och uppåt.
Jag skulle rekommendera ett besök hos din lokala musikhandlare. Säg att du vill ha aktiva monitorer (dvs högtalare med inbyggd förstärkare) och berätta vad du vill använda dem till, vad du har för behov. Glöm inte bort att provlyssna. Ta gärna med en egen cd-spelare/mp3-spelare med musik som du kommer att lyssna på så du hör hur det låter.
Som någon var inne på i den andra tråden är nog det billigaste alternativet för bäst ljud att köpa förstärkare och högtalare begagnat.
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e