webForumDet fria alternativet

Dagens datorhögtalare är skit!!!

Datorhårdvara

21 svar · 678 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Köpte nya datorhögtalare från Hercules idag med förhoppningen att de skulle vara riktigt bra, men ..... världens skit!!!

Jag köpte en dator från dell för 3 år sedan och dessa högtalare är inte ens hälften så bra som de som följde med Dell-datorn.

Högtalarna är Hercules, XPS-200, Stereo Speakers. Ljudet är oföskämt tunt och ljudet låter som om det kommer väldigt långt bort ifrån, som om man befinner sig i en tunnel som är några kilometer lång och ifrån andra änden kommer musiken, låter som man placerat en gammal radio längst bort ungefär. Brukar vara ganska nöjd sådär med saker och ting men detta är faktiskt löjligt pinsamt. Hur man överhuvudtaget kan tillverka högtalare som är så kassa övergår mitt förstånd. Vill tillverkarna att man ska köpa soroundsystem för ett par tusen kronor och uppåt och därför säljer sådant här skräp? Jag vet inte. Jag vill iallafall ha ett hyffsat bra stereosystem och nöjer mig med det.

Jag köpte liknande högtalare från Clas Ohlson för något år sedan och de var lika kassa så de lämnade jag tillbaka illa kvickt.

Är alla högtalare så här dåliga nuförtiden?

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

Närå.
Mina Creative högtalare funkar fint för mig.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Hur kan man köpa ngt för 255:- som ser ut som en leksak och förvänta sig att det låter som ett "hyffsat bra stereosystem" :q

Inte vet jag, har ingen erfarenhet av högtalare. kollade runt lite på dataparadiset och hittade att alla system om två högtalare alla ligger runt detta priset +/- 200-300 kr. Inte hade jag räknat med att de skulle vara totalt oanvändbara, lite hade jag faktiskt förväntat mig av dem, därav inte sagt att det skulle vara något supersystem.

Kanske inte - 200 för det skulle ju innebära att de skulle kosta 55 kr, men alla ligger runt samma pris, vissa lite dyrare.

Om man lägger 255 kr på något så förväntar man sig kanske att det man köper ska vara användbart. 255 kr är rätt mycket pengar det med. Allt behöver inte kosta flera tusen.

Som det är nu så känns det som jag lagt 255 kr på absolut ingenting, kunde lika gärna brännt dem (bokstavligt talat).

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

AndreasC skrev:

Om man lägger 255 kr på något så förväntar man sig kanske att det man köper ska vara användbart. 255 kr är rätt mycket pengar det med. Allt behöver inte kosta flera tusen.

Högtalarna i en stereoanläggning brukar normalt kosta flera tusen. Kvalitet kostar. Nu brukar man iofs inte betala lika mycket för datorhögtalare som för stereoanläggningens högtalare. Men så förväntar man sig inte samma kvalitet heller. Vill du ha bra kvalitet för 255 kr, då får du botanisera på loppmarknaderna, och köpa någon gammal förstärkare och högtalare där, som tidigare har använts i en stereoanläggning. Då lär du få ett bättre ljud än från vilka datorhögtalare som helst.

Det är ju bara ett par högtalare, de som följde med datorn jag köpte för tre år sedan, hur kommer det sig att de är mer än dubbelt så bra som dessa då, de kostade inte ett par tusen och de är inte större än de här skithögtalarna heller.

Ska inte ha något supersystem utan bara något som duger att lyssna på MP3'er med. Allt flyter bara ihop till en enda blek röra.

Kan inte ens använda dem till att kontrollera resultatet av CD-rippning. Har köpta original, så inget olagligt här.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

AndreasC skrev:

Det är ju bara ett par högtalare, de som följde med datorn jag köpte för tre år sedan, hur kommer det sig att de är mer än dubbelt så bra som dessa då

De kanske kostade 510 kr? :)

AndreasC skrev:

de är inte större än de här skithögtalarna heller.

Storleken är inte allt när det gäller högtalare. Du måste ha bra högtalarelement. Lådan måste vara välgjord. Helheten måste vara av bra kvalitet. Och det kostar.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ska du ha "bra" datorhögtalare så bör du no lägga mellan 800-1500:- minst. Annars får du som sagt vad du betalar för. Jag har själv ett 5.1 system till min burk.

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg

Altec Lansing 2100

Det här med att köpa högtalare är väl i sig ett mindre helvete, tycker jag. Men jag tog och gick igenom vad som hade recenserats i olika Ljud tidnigar, och vad olika paket hade fått i betyg osv.

Och kom fram till det som jag oxå köpte, ett 2.1 system vid namn Altec Lansing 2100 . Högtalarna ser inte mycket ut för världen, men satan i gatan vilket ljud det är.

Köpte Altec Lansing 2100 för strax under 1000 lappen, men man kan hitta samma lösning för billigare pening på nätet.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Jag lyckade med att köpa högtalare från Claes Ohlson för ca 200:-, som har ett kalasljud...

Fast det verkar vara ett undantag såvitt jag förstått...

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Är det inte så ocskå att kraftfullare högtalare ställer högre krav på ljudkortet?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Är det inte så ocskå att kraftfullare högtalare ställer högre krav på ljudkortet?

Mjo. Helst ska kvaliteten på kort och högtalar gå hand i hand.
Har man t.ex. inbyggt ljudkort i mammbrädan, som iofs är ett helt ok ljud, men kan ändå inte ge rättvisa åt ett par riktigt bra högtalare.
Samma sak gäller åt andra hållet.

Men högtalare är i de lägre prisklasserna, har jag erfarenhet av, lite att köpa grisen i säcken. Fullt med "måndagsexemplar" men även med några guldkorn.

Jag tycker inte att man ska köpa högtalar för under 300 kr. Tekniken för att få vettigt ljud är sällan så billig.
Om man inte är så kräsen räcker självklart dessa högtalare till, men man borde inte ställa allt för höga krav.

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

En lineout-signal med bra kvalite klarar alla lågbudget-ljudkort av. Det är förstärkaren (som sitter i högtalaren) och högtalarelementet som avgör hur bra kvalite det ska bli på ljudet som når dina öron. Och källan förståss. Filen eller cd:n alltså.

Ljudkortet skickar ju bara ut en liten linesignal som inte kräver speciellt mycket lullull på själva ljudkortet. Sen ska förstärkaren göra ett bra jobb när den förstärker signalen och sen ska högtalarna göra ett lika bra jobb att omvandla den förstärkta signalen till vibbrationer.
Den enda egenskaper dyra ljudkort har är att de kanske har surround och optisk utgång och full duplex och sånt. Inte bättre ljudkvalite. Bara den påstådda förbättringen som blir om man använder optisk vill säga.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Själv har jag kopplat datorn till min förstärkare och använder de högtalare som jag har till den. Det duger bra.

Så om man har stereon inom räckhåll från datorn skulle iallafall jag använda den istället för några "datorhögtalare"...

oskob skrev:

Bara den påstådda förbättringen som blir om man använder optisk vill säga.

Det är ingen påstådd förbättring. Den finns där, bara det att du behöver ganska påkostad utrustning för att du ska kunna höra skillnaden.

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Ja jo den finns men frågan är om våra öron kan uppfatta den ;)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)