Efter 2 års trotjäning börjar min 1,1GHz åskpippi bli lite väl trött och sliten, har börjat snegla lite på olika uppgraderingsalternativ.
Detta är det jag funderar mest på just nu:
[URL=http://uk.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-e-d/overview.htm]Asus A7N8X-E DeLuxe WiFi, nVidia nForce2 Ultra 400[/URL]
AMD Athlon XP B 2800+ 2.08G/333 MHz, 512 KB
Buffalo 512MB 400MHz DDR-RAM DIMM
[URL=http://www.sapphiretech.com/vga/9600.asp]Sapphire ATI Radeon 9600 128M DDR[/URL]
Det jag funderar på mest är grafik- och moderkortet. Asus tycker jag gör trevliga produkter, SATA, Gb-Lan och dessutom WLAN är rätt trevligt. Radeon 9600 är ju inget toppenkort direkt men förmånligt och ett stort plus är ju förstås att det är passivt kylt, jag spelar dessutom inte så värst mycket men några LAN-partyn i året blir det ju och då är det ju trevligt att kunna spela någonting iallafall. :)
Någon som har några andra tips på trevliga komponenter som är värda att kolla närmare på. Athlon 64 skulle inte sitta helt fel men de är ändå för dyra i dagsläget och för att inte spräcka budgeten skulle jag måste lämna bort grafikkortet helt.
Så var det budgeten då... 4500kr till MAX 5000 kr, och då ska det bara vara CPU (ingen fläkt), minne, moderkort och grafikkort.
Buffalo är väl inga större aktörer på minnesmarknaden, men jag använder just nu ett Buffalo-minne i min nuvarande dator menmen...märker ju nu att Kingstons motsvarighet inte kostar mera så det blir nog Kingston istället. :)
Grafikkort är en jäkla djungel. Funderade själv på att uppgradera mitt gamla Matrox G400 MAX, men kunde inte bestämma mig så jag har lagt det på is tills vidare.
Är inte heller någon gamer, men det bar ändå emot att köpa något sämre än R9600. Dock är det ju så om man lägger på en hundring får man ett betydligt bättre R9600 Pro, som i sin tur bara kostar hundra kronor mindre än det ännu bättre R9600 XT. Dock får man iofs lägga till yterligare ett par hundra på Pro och XT om man vill ha passiv kylning.
flat-eric skrev:
Asus tycker jag gör trevliga produkter, SATA, Gb-Lan och dessutom WLAN är rätt trevligt.
WiFi-slot != WLAN. Det är ett bra kort, men vill du komma billigare undan kanske ett kort baserat på SiS 748 kan vara något?
Gällande processorn skulle i alla fall jag köpa en Mobile Barton i dagsläget. De är ej multipellåsta går betydligt svalare än desktopvarianten, vilket är trevligt både för de som vill överklocka och de som vill ha en tyst dator (eftersom den kräver mindre kylning).
Tack för svaren muskot! Hårdvaru-forumen skulle inte vara desamma utan dig! :)
Är inte heller någon gamer, men det bar ändå emot att köpa något sämre än R9600. Dock är det ju så om man lägger på en hundring får man ett betydligt bättre R9600 Pro, som i sin tur bara kostar hundra kronor mindre än det ännu bättre R9600 XT. Dock får man iofs lägga till yterligare ett par hundra på Pro och XT om man vill ha passiv kylning.
Ljudnivån är ganska så viktig faktiskt. Gillar inte att datorn för alldeles för mycket ljud. För tillfället kör jag med en Thermalright SLK-800 med en Enermax-fläkt på lägsta varvnivån, en chassifläkt av samma modell samt en Papst-fläkt i strömkällan som inte den heller snurrar på fulla varv. Grafikkortet är även det passivt kylt.
Grafikkorten måste jag verkligen ta mig en ordentlig funderare på, har ett par länkar till några ordentliga tester.
Gällande processorn skulle i alla fall jag köpa en Mobile Barton i dagsläget. De är ej multipellåsta går betydligt svalare än desktopvarianten, vilket är trevligt både för de som vill överklocka och de som vill ha en tyst dator (eftersom den kräver mindre kylning).
Var hittar man Mobile Barton då, och hur mycket kostar de?
WiFi-slot != WLAN. Det är ett bra kort, men vill du komma billigare undan kanske ett kort baserat på SiS 748 kan vara något?
Moderkortet verkar väldigt trevligt, WLAN-antennen ingår också därifrån jag tänkte beställa, men vad rekommendar du för SiS 748-kort?
Mobile Barton finns nog i de flesta datorbutiker, skulle jag tro. ITButikken har t ex en Mobile Barton 2400+ (AXMD2400FJQ4C, 1,35 volt) för 886 kr. Vad jag har sett verkar den utan problem gå att köra i 2,5 GHz med luftkylning.
De finns tyvärr inte särskilt många tillverkare som använder Socket A-chipset från SiS. Dock verkar de - precis som på S478-sidan - få ett bättre genomslag på Athlon 64-plattformen. De SiS 748-kort jag sett i Sverige är:
Där är det framförallt de översta två korten som är intressanta, båda ligger runt 400 kr.
Dessa är dock budgetkort och Asus A7N8X-E Deluxe är förstås bestyckat med fler finesser (GBLan, Firewire, bättre överklockningsmöjligheter, bättre ljud) så har man behov allt det som finns integrerat kan Asus-kortet bli en billigare affär i slutändan.
Trevligt! Itbutikken levererar ju till Finland nuförtiden också. :)
Ska ta och läsa igenom den länken någon dag när tiden räcker till.
Tror nog jag väljer att satsa på ASUS-kortet. Firewire, bättre ljudkort och en hel del annat behöver jag så du har nog rätt att det blir billigare då i slutändan.
Då är det bara grafikkortet som är kvar att handskas med då... :)
Jag köpte mig ett Sapphire Radeon 9600 Pro för några veckor sedan och är riktigt nöjd. Fläkten var inte den tystaste i grundutförande, men jag bytte den mot en passiv Zalman-kylning. Om du vill komma billigt undan så är det ett bra och prisvärt kort.
Tycker det är enklare att nöja sig med ett passivt kylt Sapphire 9600 då istället. :)
Har funderat lite mera kring processorn och att köpa en Mobile blir lite väl jobbigt, de har i sin tur inte moderkortet (såklart) och då blir det att beställa från två ställen. En 2800+ borde nog duga gott och väl åt mig. :)
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849