webForumDet fria alternativet

Vad ska jag köpa?

Ljud & bild

3 svar · 281 visningar · startad av FreeZer

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg
Frågan#1

Hallå

Har funderingar på att köpa mig en dvd-spelare. Men om man ska börja se på film, så tycker jag att min nuvarande TV på 21" är för liten för ändamålet. Hade då också tänkt köpa mig en ny 28-29 tums 4:3 TV.

Sökte runt på Internet och fastnade till slut för detta:

TV: Sony KV-29LS35 - 7000kr, med Virtual Dolby Surround-ljud, och inbyggd subwoofer på 10W. Pris är högt och var bland det dyraste 4:3 TV som jag var intresserad av. Men hade fått mycket bra kritik!

DVD-spelare: Sony DVP-NS430 - 1500kr, som klarar: CD-R/RW / DVD-R/RW / DVD+R/RW / MP3 / VCD / SVCD.

Totalt pris: 8500kr. Mycket mer än så har jag inte råd med och heller inte intresserad av att lägga ut i dagsläget.

Var in till stan för att kolla om dessa grejer fanns någonstans...
Japp, både TV:n och DVD-spelaren fanns att köpa på OnOff. Hade samma pris om på Internet. Men fick också syn på en Sony DAV-EA20, som är ett litet hemmabiosystem, med 5 högtalare, subwoofer och DVD-spelare. Pris 3000kr(4000kr). Klarar allt som NS430 gör, samt JPEG, DTS och Radio. Effekt 5x25W + 50W sub(enligt OnOff).

Började då undra om man istället skulle köpa detta, men problemet var ju att det kostade dubbelt så mycket som NS430. Men om man har ett 5.1-system, så kanske det är lite onödigt att ha en TV med inbyggd subwoofer. Man skulle istället kunna köpa en TV utan subwoofer för kanske ca 5000kr.

Men nu är ju frågan vilka av dessa grejer ska jag köpa? Eller ska jag kanske köpa något helt annat??? Kom med förslag!

Som sagt så kan ja sätta en prisnivån på 8000-9000kr. Widescreen TV är jag inte intresserad av, för att det kostar mycket mer än en vanlig 4:3 TV, och för att det kommer bli vanligt TV-tittande också, vilket inte sänds i widescreen.

Tack i förhand!

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Ett tips på DVD fronten, köp en dvd som klarar av Divx
som denna: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=53392

Jag har den, och den funkar perfekt!

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Personligen skulle jag rekomendera dig till att köpa ett riktigt hemmabiosyste direkt, mao det senare förslaget.
Jag tror att du kommer få ut mycket mer av det än endast av en tv med inbyggda högtalare.
En dvd som klarar av Divx kan ju onekligen ha sina fördelar om man är lagd åt det hållet. ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Vad ska jag köpa?

FreeZer skrev:

Men om man har ett 5.1-system, så kanske det är lite onödigt att ha en TV med inbyggd subwoofer. Man skulle istället kunna köpa en TV utan subwoofer för kanske ca 5000kr.

Det är hur som helst onödigt att köpa en tv med inbyggd subwoofer. Det finns inte en chans att du får något bra ljud ur denna sub. Sedan är det en annan sak att jag inte tror du får särskilt bra ljud ur det alternativa system du funderar på. Virtual Dolby Surround som den dyrare tv:n har, är förmodligen en usel ersättning för ett riktigt surroundsystem. Köp den dvd-spelare du först funderade på, och en billigare tv. Om ekonomin inte räcker till för ett surroundsystem, nöj dig så länge med att koppla in ljudet till din vanliga stereoanläggning. Det ger ett betydligt bättre ljud än en halvmesyr till surroundsystem i budgetklass. När du har mer pengar i framtiden, kompletterar du med ett riktigt bra surroundsystem.

Divx kan man alltid spela upp genom att koppla datorn till tv och stereon. Finns ingen anledning att satsa på ett lågprismärke som klarar divx om det inte är den huvudsakliga källan man spelar. Du kan lugnt utgå från att Sony är bättre än Centrum på alla sätt och vis, bortsett från avsaknaden av möjligheten att spela divx.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)