webForumDet fria alternativet

Kommer en Palm (handdator) underlätta?

Programmering

17 svar · 459 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Är egen företagare och åker ofta till olika ställen om dagarna. Min kalender är full av grejer jag ska göra och nackdelen är att jag inte kan få plats med ex adresser vart jag ska vissa tidpunkter, telefoner till den personen etc så jag får ha separata papper utanför kalender för detta. Skulle en Palm underlätta? Finns det några fördelar att köra klassisk almenaka framör haddator?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag skulle aldrig palla med att ha papperslappar med adresser, noteringar eller kalenderpåminnelser. Möjligheterna att anteckna extraprylar (lite extra noteingar kring mötet osv) i PDA:n är nästan obegränsade. En filofax har en tendens att växa med tiden, det gör inte en PDA. :)

Fördelen med en klassisk pappersvariant är ju att den har grym standby-tid. Sedan finns det väl inga fler fördelar om du frågar mig. :)

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Fördelen är ju att du får allt digitalt och kan flytta data mellan olika devices. Vill du göra det med din klassiska almenaka får du scanna eller skriva om det! ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Du har inte funderat på en mobiltelefon som har funktioner för synkning av outlook?

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

Varför köpa en Palm när man istället exempelvis kan köpa:
http://www.sonyericsson.com/p900/

Har redan köpt en beg t68i till ett mycket bra pris så det lär inte blir någon ny mobil. Den har ifs en kalenderfunktion men inte särskillt bra.

Om jag skulle skaffa en handdator, vilken skulle passa mitt syfte?

En Tungsten T3 får du för under 4000 inklusive moms idag och då har du i stort sett allt du behöver i handdatorväg plus att du kan synka den med mobilen via blåtand.
Du kan ju också få en PocketPC-variant för halva det priset men då lär du få kortare standbytid, bland annat.

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

Ja en T68i går inte att jämföra med P900 på långa vägar kan jag lova, då har du både mobiltelefon o handdator i ett.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har både en Palm515 och en P900. Jag har packat ner 515 i lådan igen.
P900 är en helt annan telefon än tex P800 så är det bara att synka med outlook så är allt klart.
Har över 500 namn i kontakter och det är jättesmidigt.
Enda problemet tycks vara att om jag lagt in något i Outlook som en händelse skapa P900 ett larm vid midnatt. Skall lösa det så småningom.

du kan ju synca din T68a mot outlook.....

stoffe-2k skrev:

Jo men jag har ingen kabel och det känns inte som kalenderfunktionen räcker till.

Dryden skrev:

En Tungsten T3 får du för under 4000 inklusive moms idag

Känns rätt mycket mer än vad jag tänkt att lägga ut. Vilken är att rekomendera på beg marknaden?

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Re: Kommer en Palm (handdator) underlätta?

Alltså...ursäkta......men knappast att det kommer att underlätta. :)

Re: Re: Kommer en Palm (handdator) underlätta?

Ingrid skrev:

Alltså...ursäkta......men knappast att det kommer att underlätta. :)

Varför inte?

xtreme skrev:

Känns rätt mycket mer än vad jag tänkt att lägga ut. Vilken är att rekomendera på beg marknaden?

Var tänkte du lägga dig? Du får ju annars de första Tungestenmodellerna nya för runt 2000:- om jag inte tar helt fel. Så mycket lägre ska du nog inte gå om du vill ha någorlunda vettiga funktioner.

xtreme skrev:

stoffe-2k skrev:

Jo men jag har ingen kabel och det känns inte som kalenderfunktionen räcker till.

en kabel kostar inte många tior, och om inte den kalender funkar för dig så blir det inte bättre med en palm... okey att det är större display, men den är inte mer avancerad.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Eller en tre-mobil som har inbyggd handdator, gps och internet (typ ett par kronor per mb). Kostar typ 200 kr i månaden och då får du massa samtalstid också.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Eller en handdator med inbyggt stöd för SIM-kort...

Jag använder min handdator för att anteckna läxor och andra saker som jag kommer att glömma bort om jag inte skriver ner det.
Använder även ett program för att synca min mailserver för att ta emot mail. Detta är ju bra eftersom jag syncar varje morgon, och då kan jag läsa mail i skolan. (Och ett plus är att programmet lämnar kvar mailet i mailservern, så att man senare kan ta emot det via Outlook)

Om du installerar några diverseprogram så kommer du nästan att ha en riktig assistent me dig överallt ;)

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)