http://www.hifi-punkten.se/hogtalare.htm
Där finns Wharfedale 8.2. Stativversionen av dessa kostar faktiskt precis 2000 just nu. Golvversionen kostar 2500. Själv har jag ett par mindre Wharfedale (Diamond 7.1) som jag använder till min köksradio. Jag tycker de låter väldigt bra i förhållande till priset. 8.2 bör rimligen vara bättre än mina högtalare. I så fall är det ett mycket bra pris som högtalarna erbjuds för.
Du vill ha golvhögtalare, men jag råder dig att tänka över det en gång till. Stativhögtalare låter faktiskt riktigt bra när de är uppställda på bra stativ med spikar. Då slipper man problem med att högtalarens vibrationer går ner i golvet. Basen är kanske inte av någon jordbävningsvariant. Däremot är basen klar och fast, med hög precision. I en framtida hemmabio kan du ju alltid komplettera med subwoofer när du vill ha riktigt stark bas.
Det var i princip det bästa jag kunde komma på när det gäller så billiga högtalare. Säkert kan du hitta bättre på begagnatmarknaden. Men då måste du veta en del om alla möjliga högtalare för att kunna avgöra vilka köp som är bra.
Din NAD kan nog driva de flesta högtalare som du hittar. Det är något som NAD har bemödat sig om sedan länge genom att se till att förstärkarna klarar höga strömstyrkor. Wharfedale lär inte vara något problem för någon förstärkare vad jag vet. Mina 7.1:or är på 8 ohm, och det skulle jag tro att även 8.2 är.
Vad som mer kan vara intressant att veta, är att det även finns en matchande center till Wharfedale 8.2. Läs mer på länken jag gav.