Jag funderar allvarligt på att införskaffa mig en Powerbook eller Ibook. Jag har tidigare bara testat på Mac när jag praktiserat på Expressen, annars har jag alltid använt PC. Jag undrar hur stor skillnad det egentligen är mellan PC och Mac? Finns det någonting jag bör veta innan ett eventuellt köp av en Mac-dator? Vilka är fördelarna, respektive nackdelarna gentemot PC? Vilken bärbar Apple ska man satsa på? Vad jag har förstått så finns det i alla fall en som heter Powerbook och en som heter Imac.
Hur är operativsystemet uppbyggt i Mac? Ser musen likadan ut som på en PC? Är Apple det företaget som kör Mac-datorer, eller finns det andra?
Många frågor samtidigt, men, kort och gott - Berätta det ni vet om Mac! :e
Som jag ser det är de stora fördelarna trevligare design och ett fräschare operativsystem (det gamla operativsystem är dock bland den värsta skit jag sett). En roligare dator helt enkelt.
Nackdelen är det mindre antalet användare och program, men det mesta finns ju ändå (Photoshop, Offfice, Mozilla och annat nödvändigt). Den andra stora nackdelen med Mac är priserna, men snackar man bärbart spelar det ingen större roll eftersom bärbara PC-datorer också är dyra. Största nackdelen med just bärbara Machintosh-datorer är att skärmarna är ganska risiga i och med att de inte klarar särskilt höga upplösningar.
Mössen går över USB och skiljer sig inte från PC-varianterna (även om det finns konstiga enknapps-möss). Tangentborden är däremot lite annorlunda uppbyggda och vissa saknar bland annat delete-kapp (hata).
Som jag förstått det är iBook framförallt inriktad på hemmamarknaden medan Powerbook mer är tänkt för professionella användare.
Jag är dock ingen Mac-expert, så någon annan får gärna rätta mig eller komplettera med ytterligare information.
Okej, jag tackar för informationen, hoppas att fler mac användare kan skriva information. Hata enknapps-möss samt att det inte finns någon "delete" tangent :)
Har aldrig förstått vad det är för speciellt med delete-knappen då man ofta brukar upptäcka felen efter man skrivit orden, inte innan. ;)
Enknappsmusen funkar utmärkt men envisas man kan man alltid köpa en 2- eller 4-knappsmus eller hur många knappar man vill. Det är valfritt.
Ska du använda datorn till surfa, designa, skriva, redigera bilder, filmer osv så är Macen minst lika bra som en PC. Snyggare OS och snyggare maskiner. Är du däremot spelgalen och spelar PC-spel istället för PlayStation eller XBox så är det en Wintelmaskin du ska ha.
Har aldrig förstått vad det är för speciellt med delete-knappen då man ofta brukar upptäcka felen efter man skrivit orden, inte innan. ;)
Ja, skriver man fel använder man så klart backspace, men det finns faktiskt ett speciellt användningsområde för delete-knappen också. Hur gör man om man exempelvis markerat ett antal celler i ett Excel-ark som man vill ta bort, om tangentbordet saknar delete-knapp?
CyberPet skrev:
Enknappsmusen funkar utmärkt
Är mest en vanesak skulle jag gissa. På PC:n fungerar det exempelvis utmärkt med en vanlig tvåknapparsmus, men har man ett gäng extra knappar och scrollhjul kan man arbeta mer effektivt. Är man van vid minst två knappar känns enknappsmössen otroligt begränsande.
Jag har läst att man kan använda precis samma mus till Mac som man använder till PC. Jag kommer inte att spela spel på en bärbar, det är ändå värdelöst. Har redan PC:n till att spela spel på. I stort sett ska jag använda Macen till design, surfning, chattning samt skriva texter i diverse ordbehandlingsprogram.
CyberPet: Vad är det för skillnad mellan en 12" Imac och en 12" Powerbook, ska man välja en Powerbook? Powerbook är ju dyrare, men det kanske är värt det? Vad jag har hört så har inte Ibook någon ljudingång.
Just nu är det mycket små skillnader, en del med grafikkort och möjlighet till DVD-brännare osv. Plus möjligen upplösningen på skärmen. Jag har inte så bra koll på skillnaderna mellan de olika modellerna så du måste nästan kolla specifikationerna och jämföra emellan.
En iBook 12" är annars ett bra köp med tanke på vad man får för pengarna i mitt tycke. Sen är den läckert vit. :)
Det stämmer att du kan använda till exempel Microsofts möss till Mac, det finns inbyggt stöd för dem i Mac OS X. Själv har jag en liten mus som jag använder ibland till min PowerBook, men oftast använder jag bara styrplattan då jag inte vill ha mycket sladdar mm när jag är ute på resa.
I Excel vet jag inte då jag inte använder det, men jag gissar att det finns andra kommandon i Macen för att radera celler än att använda delete-knappen. Enligt många är ju Officepaketet på Mac OS bättre än det för Windows. Visste ni förresten (värdelöst vetande varning) att Office utvecklades först till Mac, sen kom det till Wintel. Det ni! :e
I Excel vet jag inte då jag inte använder det, men jag gissar att det finns andra kommandon i Macen för att radera celler än att använda delete-knappen.
Ja, men det är ju i så fall onödigt krångligt. Förstår inte varför de valt att rationalisera bort en så pass vettig knapp som delete på vissa tangentbord.
CyberPet skrev:
Enligt många är ju Officepaketet på Mac OS bättre än det för Windows.
Och enligt många är det tvärtom. Personligen tycker jag att det fungerar lika bra på båda plattformarna (förutsatt att man sitter vid en dator utrustad med en vettig mus och ett komplett tangentbord).
Har pratat med lite folk på ett Mac forum nu, och plötsligt så har ett par folk där börjat säga att PC är hästlängder före Mac på den bärbara sidan. Jag har fått för mig att PC är bättre på stationärt och Mac är bättre på bärbart?
Finns inga enkla svar på den frågan, men x86-världen kan helt klart erbjuda vassare prestanda. En laptop med en Athlon64 slår ju vilken Powerbook som helst om man ser till ren råstyrka. Det finns ju dock en massa parametrar som man måste ta hänsyn till för att kunna komma fram till vad som är bäst.
Personligen tycker jag inte PC-världen har någon laptop som kan matcha iBook 12" om man tar pris, format och design med i beräkningen. Den är helt enkelt klockren för mina behov.
Har pratat med lite folk på ett Mac forum nu, och plötsligt så har ett par folk där börjat säga att PC är hästlängder före Mac på den bärbara sidan. Jag har fått för mig att PC är bättre på stationärt och Mac är bättre på bärbart?
Jag beställde min första Mac i lördags och surfade inför köpet runt på diverse Mac-forum, där just diskussioner kring PC/Mac diskuterades i det oändliga. Återkommer gärna med en utförlig recension i bästa Mac-nybörjar-klass... när det lilla paketet väl hittar hit. :)
Ja, skriver man fel använder man så klart backspace, men det finns faktiskt ett speciellt användningsområde för delete-knappen också. Hur gör man om man exempelvis markerat ett antal celler i ett Excel-ark som man vill ta bort, om tangentbordet saknar delete-knapp?
Använder varken mac eller excel. Men jag testade nu med excel för windows. Vad jag kan se, är det ingen skillnad mellan delete och backspace. Båda tangenterna resulterade i att markerade celler tömdes på sitt innehåll. Såvitt jag förstår, borde det därför gå lika bra med backspace. Men jag kanske har missförstått något? Kan delete ge någon annan typ av radering om man ställer in något i excel?
Använder varken mac eller excel. Men jag testade nu med excel för windows. Vad jag kan se, är det ingen skillnad mellan delete och backspace. Båda tangenterna resulterade i att markerade celler tömdes på sitt innehåll. Såvitt jag förstår, borde det därför gå lika bra med backspace. Men jag kanske har missförstått något? Kan delete ge någon annan typ av radering om man ställer in något i excel?
Så blir det inte för mig. Använder jag delete raderas innehållet i samtliga markerade celler, medan backspace endast raderar innehållet i den cell jag "utgick" från vid markeringen.
Testade precis detta på en nyinstallerad Windowsversion av MS Excel 2002 utan några speciella inställningar.
Så blir det inte för mig. Använder jag delete raderas innehållet i samtliga markerade celler, medan backspace endast raderar innehållet i den cell jag "utgick" från vid markeringen.
Testade precis detta på en nyinstallerad Windowsversion av MS Excel 2002 utan några speciella inställningar.
Jag måste ha gjort något fel vid första försöket. När jag försöker igen, får jag samma resultat som dig. :)
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25