webForumDet fria alternativet

Hur mycket bullrar en Windowsserver?

Webbservrar

17 svar · 862 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Finns det någon server som är någorlunda tyst!?

Jag köpte en Dell PowerEdge för några år sedan och den låter... ja, det låter ut av bara den!

Samma med en annan Dell som jag köpte för något år sedan. Man kan inte vara i samma rum som den datorn.

Nu kollar jag i katalogen från HP som kom med Computer Sweden här om dagen. Jag kollar på minstingen från HP med Win 2003 och undrar hur mycket dn låter...

Den ser relativt tyst ut på bilden i katalogen...! :-)

Fråga:

Är det någon som råkat köpa en oväntat tyst server?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Hur mycket bullrar en Windowsserver?

Eclipse skrev:

En avstängd? :o

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Mitt operativ på jobbet ligger under 30db... W2K Server...

flåt...

Eclipse skrev:

Allvarligt talat. Servrar görs inte för att vara tysta. De görs för att kyla komponenter och därigenom fokusera på hög driftsäkerhet.

Nu kollar jag i katalogen från HP som kom med Computer Sweden här om dagen. Jag kollar på minstingen från HP med Win 2003 och undrar hur mycket dn låter...

Det gör den nog. Om du kliver över 350-serien. 330 kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte klassar det som server egentligen. 360 (pizzakartongen) låter som bara satan när alla kylfläktarna går på högvarv.

Men visst, det finns säkert. Om inte annat kan du säkerligen plocka ihop en själv. Men då brukar driftsäkerheten få sig en känga också. :)

Hej och tack för era inlägg!

Var sak har sin plats!

På mitt lilla företag som idag bara består av mig behöver jag något att spara webbplatser på och för viss utvecklign i dot net miljö.

Jag har begränsat med utrymme och jag har idag ingen möjlighet att ha någon maskin på annat ställe än i arbetsrummet. Möjligen i rummet brevid men det finns ingen dörr som man kan stänga. Planlösningen är av den öppna karraktären.

Jag har min stationära dator, en Dell Precision 330 som är fyra år gamal. Den bullrar inte och har stått på sedan jag fick den. Den har SCSI och FireWire.

Jag har kommit på att det lönar sig inte att bygga en dator själv. Bara licensen till Windows 2003 kostar 9.000 spänn!

Var hittar jag prylar för 4.000 till en server...?Dessutom blir det massa arbete och det är bättre jag gör det jag är bra på än att bygga datorer som andra gör bättre bara för att tjäna några hundralappar...

Rent teoretiskt skulle man säkert kunna köra på stulen mjuvara, till att börja med, men igen, det är inte astronomiskt mycket pengar det rör sig om och jag gillar inte mjuvara utan kartong. Det kanske fungerar, kanske inte!

Jag fattar inte att det inte finns företag som gör servrar som satsar på mindre företag utan separata datorhallar. Det är ju trots allt så att 90% av alla företag är mindre! :-)

Dessutom kan även stora företag har platsbrist!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Noshit :/ ju ströre företag destu större "burkar" :e

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Eclipse skrev:

Jag fattar inte att det inte finns företag som gör servrar som satsar på mindre företag utan separata datorhallar. Det är ju trots allt så att 90% av alla företag är mindre! :-)

Hur mycket plats tar ett blad egentligen? §e

/M

Förlåt mig!

Detta verkar vara fel forum.

Kan man åka ut i rymden och kan man bygga u-båtar som hör fatyg på 500 mils avstån så måste man kunna bygga en server som det inte krävs hörselskydd för att användas.

Framförallt, kan man bygga tysta stationära datorer så borde det väl inte vara så svårt att skeppa dom med annat operativsystem!

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Eclipse skrev:

Framförallt, kan man bygga tysta stationära datorer så borde det väl inte vara så svårt att skeppa dom med annat operativsystem!

Som Rikard sa så är inte servrar gjorda för att vara tysta, dom ska vara driftsäkra :)
Och det handlar ju inte bara om "att skeppa dom med annat operativsystem". Hårdvaran är oftast annorlunda i en server gentemot arbetsstation, där kan det kanske behövas kylning om vi snackar om 24/7 burk som står och puttrar... :)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Eclipse skrev:

Jag köpte en Dell PowerEdge för några år sedan och den låter... ja, det låter ut av bara den!

Det finns ytterst få rackbaserade servrar som är tysta, som andra har skrivit så är dom oftast monterade i ett rack i ett datorrum, och högsta prioritet är driftsäkerhet, vilket innebär att kylningen måste fungera.

Om du vill ha en tyst så är den enda (?) lösningen att skaffa en vanlig tyst stationär pc.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Eclipse skrev:

Jag har kommit på att det lönar sig inte att bygga en dator själv. Bara licensen till Windows 2003 kostar 9.000 spänn!

Det kostar lika mycket oavsett om du bygger ihop en själv eller köper en färdig maskin.

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Igentligen är den enda skillnaden (vad vitt jag vet) mellan en workstation och en server en definationsfråga. Compaq har som system att för att få en server stämpel på datorn så måste alla komponenter vara certifierade i denna. Denna process tar något år. Tex det går idag att köpa en compaq ML310 server med ATA diskar. Detta blir ganska billigt. Raid 0,1,0+1 ingår.

Köper du den så får du en billig "server" med allt som det innebär med deras support osv...

Jag skulle personligen ta en PC, vilken som helst. Gärna med ett serial ATA interface till hårddiskarna och köra RAID spegling. Prestandan, för ditt företag kommer vara väldigt bra. Du har viss säkerhet och det hela kostar ungefär lika mycket som det skulle kosta att köpa 2 st stora SCSI hårddiskar till en märkesserver ;-)

Som någon sa så tillkommer alltid mjukvarukostnaderna.

Anledningen till att en del leverantörer säger att du inte kan installera tex ett server OS på en klient är att de då måste tillhandahålla support på den kombinationen. Detta kostar pengar. Oftast går det alldeles utmärkt att installera tex server2003 på en klient trots att det inte stödjs av leverantören. Men det kan vara krångligt att hitta drivrutiner...

http://www.fujitsu-siemens.se/ datorer är idag mycket tysta. Gämför man med dells sortiment så är det stor skillnad.

Lycka till...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Bire skrev:

Mitt operativ på jobbet ligger under 30db... W2K Server...

flåt...

Men Bire, om det nu är så att det är ditt operativ som låter, så kan du ju faktiskt bara stänga av högtalarna, alternativt rycka sladden ur ljudutgången. §e

Vi hade för några veckor sedan en HP-server stående på kontoret, då vi installerade den. Ett rackomonterat 19"-monster som lät som en jäkla concorde när den var igång. Den stod ungefär lite mindre än två meter från min arbetsplats och brummade i nästan en vecka. :OO Det var som att ha en förvuxen hårtork i nacken.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

mattiasnordin skrev:

http://www.fujitsu-siemens.se/ datorer är idag mycket tysta. Gämför man med dells sortiment så är det stor skillnad.

Lycka till...

Det måste de ha ändrat relativt nyligen i så fall. Har en ~1 år gammal burk (scaleo 600) som låter som ett mindre jumbojet. Skolans dell-datorer låter väldigt mycket mindre.

Men som sagt, nyare modeller kanske är rejält mycket tystare.

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Det måste de ha ändrat relativt nyligen i så fall. Har en ~1 år gammal burk (scaleo 600) som låter som ett mindre jumbojet. Skolans dell-datorer låter väldigt mycket mindre.

Det kan nog stämma. De skryter nu förtiden om att de är tysta. I den senaste jag köpte satt det bara en (1) fläkt totalt. Det var en minitower. Det satt alltså en stor fläkt som kylde både processorn och nätaggregatet samtidigt. Såg mycket genomtänkt ut. Har inte sett den lösningen tidigare.

Dell dimension serien är helt tragisk. Den datorn jag har hemma har 3 fläktar som tävlar om att låta högst. LOL.

Alla fläktar låter mer och mer desto äldre de blir. Sträva efter att köpa en dator med så få mekaniska delar som möjligt om du vill att det ska vara tyst...

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Compaq har som system att för att få en server stämpel på datorn så måste alla komponenter vara certifierade i denna. Denna process tar något år. Tex det går idag att köpa en compaq ML310 server med ATA diskar. Detta blir ganska billigt. Raid 0,1,0+1 ingår.

Köper du den så får du en billig "server" med allt som det innebär med deras support osv...

Är knappast Compaq längre dock, utan HP. Compaq finns bara kvar som varumärke.

Säljs det ö.h.t. servrar under namnet Compaq längre f.ö.?

Robban skrev:

Säljs det ö.h.t. servrar under namnet Compaq längre f.ö.?

Jag tror bestämt inte det. :) ProLiant har HP dock valt att behålla - av förklarliga skäl.
Jag måste även tillstå att man är lite imponerad över deras re-labeling av precis allt i de nya ProLiant-servrarna. Rubbet är ommärkt, till och med i burkarna.

Eclipse skrev:

Det finns en tråd i PC-forumet där jag efterfrågar just tysta grejjer. Förklaringen är enkel. Den burken ska stå hemma hos mig och vara på dygnet runt och då fungerar det inte med ett tröskverk eller VM i fläktspinn.

De absolut minsta HP-servrarna är nog relativt tysta.
Jag gjorde en mycket snabb skanning av HPs småföretagslösningar och fann följande:
tc2120 - 31-34 dBA
ML330 - 34-38 dBA
ML350 - 46 dBA

Jag är dock övertygad om att de där siffrorna beror lite grann på konfiguration. Om du dessutom petar in grejjer i en sån server som inte hör hemma där (läs allt annat än originalprodukter) kan nog siffrorna få sig en rejäl injektion.

Sen skrev jag visst något om att driftsäkerheten får sig en känga. ;) Vilket jag tycker att den sista tabellen på den här sidan visar ganska tydligt:

ML350	ML310	tc2120  

RILOE support	Yes	Yes	No 

Smart Array 
Support		Yes	Yes	No 

RPS  		Opt	No	No
		HP 1+1 

Redundant Fans  No	No	No

RILOE = Remote Insight Lights Out Edition. Möjlighet att fjärrstyra servern på hårdvarunivå. Som Remote Desktop men betydligt mer utvecklat - och slöare...;) Men, det går till och med att slå på och av strömbrytaren. :)
Smart Array = RAID-stöd? Ja/Nej
RPS = Redundant Power Supply - Möjlighet att installera ytterligare ett nätaggregat i servern?
Redundant Fans = Extra reservfläktar?

Liknande information kan säkerligen finnas hos övriga servertillverkare. Men där får du leta själv... ;)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)