webForumDet fria alternativet

Hur funkar en multifjärrkontroll?

Program & appar

33 svar · 2 727 visningar · startad av :stefan: · sida 2 av 2

Frågan, av :stefan:

Som sagt, min fjärr till recievern börjar ge upp och då den klarar att styra allt utom tv och dvd har jag börjat fundera på en sån där multihistoria. Men hur funkar det - måste man "lära upp" dom genom att använda originalfjärren eller matar man in vilket märke exempelvis tvn är av och den vet vilken signal som ska sändas? Nu behöver det inte vara nån highend för en massa tusen, utan budgeten b

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag är kär. :r

NAD-fjärren rockar! Den är visserligen stor som ett hus (spana filen), men den känns stadig att hålla i, bra stuns i knapparna och verkar hålla vad den lovar.

Det tog ett tag att programmera in alla jävla knappar på alla fjärrar man har :e men det var en enkel procedur och gick riktigt snabbt när man fick upp ångan. ;)

Makroläget är hur bra som helst! Genom att trycka på [makro] och sen [1] slår den först på förstärkaren, skiftar till dvd-läget, slår på tvn, väljer rätt kanal och sänker tvljudet - kalas!
Eftersom tvn tar ett par sekunder på sig kan man lägga in "blanksteg" tills den är redo att ta emot signaler, annars hinner den liksom inte med.

Nu ska här glos på dvd! :)

nad1.jpg

Det är en skaplig bok som följer med, men trevligt nog är svenska ett av språken, så det är utförliga och bra beskrivningar på ärans och hjältarnas språk - blir det bättre? :)

nad2.jpg
Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

:stefan: skrev:

Det är en skaplig bok som följer med, men trevligt nog är svenska ett av språken, så det är utförliga och bra beskrivningar på ärans och hjältarnas språk - blir det bättre? :)

Det är väl ingenting, till min Sony reciver följde det med en hundra sidor stor instruktionsbok i formatet A4 enbart för fjärrkontrollen. Lägg därtill på 200 sidor för själva förstärkaren :)

Medlem sedan juli 2002630 inlägg

1300 spänn? Waaaay off my limits... ;)

Du skulle ha druckit billigare sprit på AG ditt fyllo. Och hade du använt glasögonen vi skapat åt dig kansek du fått tag på ett snyggt ragg också §e

sabbacus skrev:

1300 spänn? Waaaay off my limits... ;)

Du skulle ha druckit billigare sprit på AG ditt fyllo. Och hade du använt glasögonen vi skapat åt dig kansek du fått tag på ett snyggt ragg också §e

1. Jag drack billig sprit, annars hade jag inte haft råd att klippa två liter... ;)

2. Tja, två ragg anser jag vara ganska okej. Hur många fick du tag på? :p

Medlem sedan juli 2002630 inlägg

Jag vette 17 om jag skulle kalla Asp och "Hästen" (en kille som gick omkring med en hästmask i gummi i två dygn för er oinsatta) för ragg men om du vill :moose så får du väl det.

sabbacus skrev:

Jag vette 17 om jag skulle kalla Asp och "Hästen" (en kille som gick omkring med en hästmask i gummi i två dygn för er oinsatta) för ragg men om du vill :moose så får du väl det.

Synd att du hade de där glasögonen på dig själv hela tiden, du missade både det ena och det andra... ;)

Nä, tillbaka till topic!

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Hur programmerade man den :stefan:?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Det står säkert i manualen.

Jag funderar på den här:
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/remote-controls/178625/details
http://www.braskens.com/~braskenbutik/varuinfo.tpl?id=200303182209528

Förprogrammerad låter smidigt. :)

Var det kanske en sån Tengblad hade..?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Såvida stöd saknas från början (via koder) brukar man köra "nos mot nos" med den gamla fjärrkontrollen. Är rätt säker på att det fungerar så även på NAD-fjärren.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Finns det något annat ställe man kan hitta denna fjärrkontroll då?

Erik Juhlin skrev:

Om man inte har NAD-grejor är det nos-mot-nos som gäller. Tog ett tag att beta av alla kontroller man har liggande, men nu är det bara en jag använder. :birp

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)