webForumDet fria alternativet

Varför köpa en mobil för 5000 kr utan abonomang?

Mobiltelefoner

18 svar · 751 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Varför väljer man att betala 5000 kr för en mobil utan abbonomang när man kan får den betydligt billigare med.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

För att man kanske inte vill ha abonemang?

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Oftast är ju abbet låst till telefonen .. men nu kan man ju iofs låsa upp själv..

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Därför att man vill slippa betala abbonemangsavgiften under den tiden man är förpliktigad att ha abbonemanget för att få telefonen till subventionerat pris?

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Det brukar ju i slutändan bli lika mycket om inte ens mer då man köper med abbonemang och därför är det enklare att köpa utan direkt för att slippa upplåsnings-kostnader och liknande, speciellt om man redan har abbonemang

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Poffe skrev:

Det brukar ju i slutändan bli lika mycket om inte ens mer då man köper med abbonemang och därför är det enklare att köpa utan direkt för att slippa upplåsnings-kostnader och liknande, speciellt om man redan har abbonemang

Nej, det blir det faktiskt normalt inte. Jag har gjort jämförelser och i de flesta fall tjänar man på att ta ett abonnemang. Det finns dock tillfällen då man inte gör det...

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Kan nog stämma, men när jag gämfört har det i de flesta fall blivit dyrare, inte alla dock. Har du räknat med kostnad för upplåsning också?

Jo, det har jag.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

1. Om du köper abonnemang så brukar inte telefonen vara låst(om inte det sk abonnemanget är ett kontant kort)
2. Man sparar ungefär ~ 200:- om du köper med ab om man kollar själva mobil priset... sen att abonnemanget korsta x antal kronor i månaden hör inte ihop... men det är billigare att köpa på mobil från en med abonemmang. men inte 1000:- lappar direkt men en summa.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag har köpt en telefon utan abonnemang eftersom det blir billigare i längden för mig då jag ringer så lite med mobilen.

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

Man kanske vill ha ett billigare abonnemang än det som är till telefonen. Kanske tycker det telefonbolaget som är till är skit, då kanske det inte gör något att det blir några hundralappar dyrare. Man kanske redan har ett abonnemang med pengar på.
Abonnemanget som är till kanske inte har alla tjänster man vill ha.
Det kanske är andra tjänster än att bara ringa som är billigare med ett annat abonnemang.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Subventionerat pris i all ära, i slutändan handlar det ändå bara om någon hundring eller två som man tjänar och att jaga sådana småslantar på två års sikt (som många bindningstider ligger på) känns som att jaga tid genom att öka hastigheten från 90 till 91km/h på en tvåmilssträcka.

Ett tips till er som köper mobiltelefoner knutna till abonnemang är att bara köra med en ettårsbidning med tanke på att garantin på telefonen oftast är lika lång. :i

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

För att man har lust med det och ABSOLUT INTE vill binda upp sig på ett avbetalningsprogram hos teleoperatören.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

om man tycker 5000kr är för mkt att betala kontant så finns juh alternativet att köpa telefonen på räntefri avbetalning utan att knuten till nått abonemang! jag räknade ut för just min mobil Samsung v200 blev det billigare att köpa lur löst!

M.Cheraghi skrev:

om man tycker 5000kr är för mkt att betala kontant så finns juh alternativet att köpa telefonen på räntefri avbetalning utan att knuten till nått abonemang! jag räknade ut för just min mobil Samsung v200 blev det billigare att köpa lur löst!

Tillkommer det inte massor av andra avgifter då? Fakturaavgifter för varje räkning, uppläggningsavgift, administrationsavgift och så vidare.

Dryden skrev:

Ett tips till er som köper mobiltelefoner knutna till abonnemang är att bara köra med en ettårsbidning med tanke på att garantin på telefonen oftast är lika lång. :i

Ett års garanti, men två års reklamationsrätt, d v s om man inte själv orsakat felet skall återförsäljaren/tillverkaren avhjälpa det utan kostnad. Tyvärr brukar många butiker lura i många kunder att det måste betala så fort garantin har gått ut. Jag vet inte om dessa säljare är idioter och inte har lärt sig det enklaste av konsumentköplagen eller om de bara spelar okunniga för att spara pengar.

clarkbones skrev:

Ett års garanti, men två års reklamationsrätt, d v s om man inte själv orsakat felet skall återförsäljaren/tillverkaren avhjälpa det utan kostnad. Tyvärr brukar många butiker lura i många kunder att det måste betala så fort garantin har gått ut. Jag vet inte om dessa säljare är idioter och inte har lärt sig det enklaste av konsumentköplagen eller om de bara spelar okunniga för att spara pengar.

Jag hade i och för sig fått för mig att det andra året endast gäller om produkten har haft ett likadant fel under garantitiden.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Re: Varför köpa en mobil för 5000 kr utan abonomang?

xtreme skrev:

Varför väljer man att betala 5000 kr för en mobil utan abbonomang när man kan får den betydligt billigare med.

Vissa får inte teckna abbonemang för att dom har betalningsanmärkningar...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Dryden skrev:

clarkbones skrev:

Jag hade i och för sig fått för mig att det andra året endast gäller om produkten har haft ett likadant fel under garantitiden.

Det stämmer inte. Så här skriver Konsumentverket:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=712 skrev:

Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Skillnaden mot vanlig garanti är alltså att bevisbördan flyttas från säljaren till kunden. Felet behöver inte ha visat sig tidigare.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)