Re: Några frågor om Apple iBook G4
Först, det är en trevlig maskin om man är ute efter en liten (fysiskt) maskin.
muskot skrev:
1. Hur mycket minne bör man egentligen satsa på för att OS X ska flyta på bra? Har tänkt använda maskinen främst till webbsurf, programmering, musiklyssning, filmtittande och kontorsarbete. Räcker det med 384 MB (eller rent av 256), eller bör man satsa på 640 MB direkt? Är det lätt att uppgradera minnet i efterhand och använder iBook samma typ av SO-DIMM som PC-laptops?
Min rekomendation är att stoppa in så mycket minne som möjligt, även om Panther snurrar på hyffsat med 128 och bra med 256, men det är också beroende på vad du skall göra med maskinen.
muskot skrev:
2. Apple anger batteritiden till max 6 timmar, vilket verkar otroligt bra, men hur väl stämmer det in i verkligehten om man använder datorn "normalt"?
Beror helt på hur du använder den, mycket diskaccesser förkortar tiden, men skulle gissa på en normalanvändning (orblandning, "internet" ...) ca: 4 timmar.
muskot skrev:
3. Kan man stoppa in tillvalen Bluetooth och Airport Extreme i efterhand (har ingen direkt nytta av det i dagsläget)?
Ja, kan dock vara lite svårt att hitta hur omman gör det själv, Apple är kända för att hålla på dom tekniska manualerna, men dom finns på nätet.
muskot skrev:
4. Hur framtidsskäkert är det att i dagsläget välja en dator med en G4-processor?
G5 är ju släppt i sommras, men det lär nog dröja lite tills dom hittar in i dom bärbara. Om man jämför med X86 världen så finns dom häftigaste i stationäre medan lite långsammar och strömsnålare finns i dom bärbara.
muskot skrev:
5. Finns det någon delete-knapp på tangentbordet? Har märkt att de saknas på en del Mac-tangentbord, vilket retar mig till vansinne.
Nej, inte vad jag kommer ihåg.
muskot skrev:
5. Något annat man bör tänka på?
MacOS X är en trevlig bekanskap. :)