webForumDet fria alternativet

Några frågor om Apple iBook G4

Datorhårdvara

23 svar · 639 visningar · startad av muskot

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg
Frågan#1

Har länge varit sugen på att köpa en bärbar dator, men tycker att de maskiner som jag har råd med inte riktigt lever upp till de krav jag har (klumpiga, dålig batteritid etc.). Av en händelse surfade jag in på Apple och fick se att deras bärbara maskiner verkar väldigt vettiga. iBooken med 12"-skärm (länk) är den maskin som är intressantast, då den är billigast (11495 kr i grundutförande, exkl. studentrabatt) och smidigast. Har nu ett par frågor till Mac-eliten på detta forum:

1. Hur mycket minne bör man egentligen satsa på för att OS X ska flyta på bra? Har tänkt använda maskinen främst till webbsurf, programmering, musiklyssning, filmtittande och kontorsarbete. Räcker det med 384 MB (eller rent av 256), eller bör man satsa på 640 MB direkt? Är det lätt att uppgradera minnet i efterhand och använder iBook samma typ av SO-DIMM som PC-laptops?

2. Apple anger batteritiden till max 6 timmar, vilket verkar otroligt bra, men hur väl stämmer det in i verkligehten om man använder datorn "normalt"?

3. Kan man stoppa in tillvalen Bluetooth och Airport Extreme i efterhand (har ingen direkt nytta av det i dagsläget)?

4. Hur framtidsskäkert är det att i dagsläget välja en dator med en G4-processor?

5. Finns det någon delete-knapp på tangentbordet? Har märkt att de saknas på en del Mac-tangentbord, vilket retar mig till vansinne.

5. Något annat man bör tänka på?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Re: Några frågor om Apple iBook G4

Först, det är en trevlig maskin om man är ute efter en liten (fysiskt) maskin.

muskot skrev:

1. Hur mycket minne bör man egentligen satsa på för att OS X ska flyta på bra? Har tänkt använda maskinen främst till webbsurf, programmering, musiklyssning, filmtittande och kontorsarbete. Räcker det med 384 MB (eller rent av 256), eller bör man satsa på 640 MB direkt? Är det lätt att uppgradera minnet i efterhand och använder iBook samma typ av SO-DIMM som PC-laptops?

Min rekomendation är att stoppa in så mycket minne som möjligt, även om Panther snurrar på hyffsat med 128 och bra med 256, men det är också beroende på vad du skall göra med maskinen.

muskot skrev:

2. Apple anger batteritiden till max 6 timmar, vilket verkar otroligt bra, men hur väl stämmer det in i verkligehten om man använder datorn "normalt"?

Beror helt på hur du använder den, mycket diskaccesser förkortar tiden, men skulle gissa på en normalanvändning (orblandning, "internet" ...) ca: 4 timmar.

muskot skrev:

3. Kan man stoppa in tillvalen Bluetooth och Airport Extreme i efterhand (har ingen direkt nytta av det i dagsläget)?

Ja, kan dock vara lite svårt att hitta hur omman gör det själv, Apple är kända för att hålla på dom tekniska manualerna, men dom finns på nätet.

muskot skrev:

4. Hur framtidsskäkert är det att i dagsläget välja en dator med en G4-processor?

G5 är ju släppt i sommras, men det lär nog dröja lite tills dom hittar in i dom bärbara. Om man jämför med X86 världen så finns dom häftigaste i stationäre medan lite långsammar och strömsnålare finns i dom bärbara.

muskot skrev:

5. Finns det någon delete-knapp på tangentbordet? Har märkt att de saknas på en del Mac-tangentbord, vilket retar mig till vansinne.

Nej, inte vad jag kommer ihåg.

muskot skrev:

5. Något annat man bör tänka på?

MacOS X är en trevlig bekanskap. :)

Re: Re: Några frågor om Apple iBook G4

Red: Fel!

Jag får tacka för svaren, det verkar vara helt rätt maskin för mina behov. Frågan är bara om man kan leva utan delete-knapp (använder den ca en miljon gånger om dagen på PC:n).

Du har ju alltid "backspace" knappen. :)

Ja, fast det är ju inte riktigt samma sak eftersom de går åt olika håll. Men det är väl egentligen ingen större grej att gnälla på, utan mest en vanesak.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

tror det är alt-backspace som gör att du kan radera framför istället för vanlig backspace.

Kalas. Har i princip bestämt mig för en sådan här maskin, nu gäller det bara att fixa ihop lite pengar. Med tanke på hur dålig jag är på att spara kanske det hinner komma något nytt innan.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Har också funderat på en iBook. Men du bör överväga 14-tummen! 2 extra tum gör mycket. sen har du mer dator och större hd. blir dock nån extra tusenlapp.

Medlem sedan jan. 2003236 inlägg

bassebhu skrev:

Har också funderat på en iBook. Men du bör överväga 14-tummen! 2 extra tum gör mycket. sen har du mer dator och större hd. blir dock nån extra tusenlapp.

12- och 14-tummarna har ändå samma skärmupplösning så satsa på 12:an. Den är verkligen portabel.

bassebhu skrev:

Förstår inte vitsen med att släpa runt på en större skärm när upplösningen ändå inte är högre. XGA är acceptabelt på en 12", men inte på större skärmar. Jag vill ha en smidig dator.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

är den maskin som är intressantast, då den är billigast (11495 kr i grundutförande, exkl. studentrabatt) och smidigast.

Eftersom jag snart ska inhandla min iBook eller ev en powerBook fann jag denna tråd. Jag har hört att många snackar om studentrabatt, men jag hittar inget om detta på apples sidor.

Vet någon mer om denna studentrabatt?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Tack! :)

Men om jag vill inhandla min burk i en fysisk affär, tappar man studentrabatten då?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Ja det antar jag, den rabatten gäller ju bara hos apple och apple har väl inga butiker?
Fast vissa butiker har ju studentrabatt.

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Ifall du har csnkort eller mecenatkort så loggar du in på https://www.csn-kortet.com eller https://www.mecenat.se
Gå till apple och där finns en länk till Apple mencenat/csn-store där du handlar med 10% rabatt på hårdvara och 50% mjukvara.

Det är skillnad på mecenat/csn-store och educationstore som qimen länkade till. Mecenat/csn-store kräver bara mecenat eller csnkort medans man på educationstore handlar genom en ansluten skola.

Apple har ju godkända apple återförsäljare. Får väl ringa och höra med en sådan hur det är med den saken.

Är det någon som beställt sin dator via apple. Hur har det fungerat rent supportmässigt vid ev. fel mm?

mwin, missade ditt svar. :(

Ska kolla på det alternativet också, tack! :)

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Vad jag vet så finns det ingen fysisk affär som lämnar samma rabatter som man får när man beställer på nätet.

Det går mycket smidigt att handla genom applestore ifall man betalar med kort. Handla inte med postgiro. Det tar minst 10 dagar för apple att skicka ut inbetalningskort. Därefter tar det 2-4 veckor innan betalningen registreras hos apples finansavdelning. Först sen kan datorn börja byggas/monteras och därefter levereras. Finns flera mindre roliga historier om folk som betalat med postgiro hos apple..

Om man handlar med kort går det betydligt snabbare. Då väntas det inte på några pengar, utan beställningen tas hand om direkt och pengarna dras från kontot först efter leverans.

AppleCare. 1års service och 90dagars telefon-assistans får man med alla datorer. Man kan förlänga mot betalning. Finns flera serivce providers i landet. Det kan vara smidigare att handla hos en återförsäljare, då får du kanske inte studentrabatten men möjligheterna till support och reparationer blir givetvis enklare.

Tack mwin! :)

Såg att man kan betala via banköverföring också. Jag är fortfarande skeptisk till att betala med kort över Internet, så det blir nog banköverföring för min del eftersom det inte är särskilt bråttom. Enligt kontakt med applestore har jag min guldklimp 7-14 dagar efter beställning om jag betalar direkt.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)