webForumDet fria alternativet

Koss UR 40

Ljud & bild

12 svar · 329 visningar · startad av dho

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg
Frågan#1

Hej!

Tänkte köpa mig ett par hörlurar och har tittat lite på ett par Koss UR 40 som ligger ungefär i det prisintervall som jag hade tänkt mig. Någon här som har ett par UR 40 och vad tycker du i sådana fall om dem?

Tänkte i huvudsak använda lurarna till datorn samt att lyssna på musik i stereo och minidisc så om någon kan tipsa om andra lurar i ungefär samma prisklass så är det bara att göra det.

Ingen? :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag har inte provat UR40, men eftersom du vill ha fler tips rekommenderar jag Koss Porta Pro. Förutom att vara smidiga är de extremt snygga (om man gillar 80-talsdesign) och har mycket bra ljud (speciellt basåtergivning). Dock lämpar de sig främst för portabelt bruk.

Vill man ha lite större lurar tycker jag att Sennheiser HD 200 är fina.

/r
Lade in ett ord som fallit bort.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tja, att döma av recensionerna verkar de vara väldigt bra.

/r
Fan vad jag skriver fel hela tiden.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Onekligen, muskot. Nästan så att man ska börja spara själv.. :D

Jag har ett par Koss KSC-35 (använder samma drivelement som Porta Pro) för tillfället och efter att ha läst på lite om UR 40 så fick jag reda på att de baseras på samma drivelement som KSC-35 och Porta Pro. Tyvärr så, enligt de omdömen jag läste, skulle inte ljudet vara riktigt lika bra som i KSC-35 och Porta Pro så på grund av det så känns inte UR 40 speciellt intressanta.

Jag är alltså ute efter lite större lurar att använda till främst stereon men de får gärna gå att använda tillsammans med en bärbar CD-spelare eller minidisc också.

Någon här som har erfarenhet av Grado SR60? Har läst en del positivt om dem, men tyvärr så har jag inte haft möjlighet att testa dem ännu.

Som jag nämnde tidigare, tar gärna mot fler tips på bra lurar. :)

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Jag är inne på mitt andra par av Sennheiser HD 500, rekommenderar dem starkt!

BlueSaint: Tack, får kika lite på dem också.

Medlem sedan feb. 200344 inlägg

Koss gör bra prylar, sattsa på de klockrena Koss Porta Pro, det är vad jag kallar hörlurar

jaksod skrev:

Koss gör bra prylar, sattsa på de klockrena Koss Porta Pro, det är vad jag kallar hörlurar

Jodå, gillar mina Koss KSC-35 som är i princip samma som Porta Pro. Men som jag skrev tidigare så är UR-40 baserade på samma drivelement som Porta Pro och KSC-35 men tyvärr, enligt de omdömen jag läst, ska ljudet inte vara lika bra som i Porta Pro och KSC-35. För tillfället så lutar det istället åt ett par Sennheiser-lurar.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

dho skrev:

För tillfället så lutar det istället åt ett par Sennheiser-lurar.

Låter som en bra idé. Har bara goda erfarenheter av mina HD200-lurar. Som du säkert redan känner till. ;)

Medlem sedan feb. 200327 inlägg

Själv så använder jag AKG K240 studio och är väldigt nöjd med dom! Dom har klart och rent ljud som inte är så värst "färgat"... Dom har stora och sköna kuddar som sitter runt öronen och man känner knappt att man har på dom (Man kan ha på sig dom minst 3 timmar utan att man känner av dom). Kostar kring 1600 kronor.
Mer info: http://www.akg.com/products/powerslave,mynodeid,164,id,252,pid,252,_language,EN.html

/fredde

Edit: länken

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)