webForumDet fria alternativet

Midiklaviatur

Datorhårdvara

4 svar · 349 visningar · startad av daja

Medlem sedan feb. 200355 inlägg
Frågan#1

Hejsan

Funderar på att köpa ett (en?) midiklaviatur för att koppla till datorn och i framtiden kanske skapa ett mästerverk :p

Jag har hittils med hyfsat resulat lyckas koppla in min gitarr och bas och tänkte nu fylla ut med lite piano/synth.
Jag kan inte spela piano/synth för tillfället, men förhoppningsvis kan jag lära mig lite grann så småningom.

Vad bör jag tänka på innan jag köper?
Några förslag i prisklass billigt (till att börja med) runt 1000-2000:-

Är inte heller så haj på det här med midi, men ljudbanker går att köpa och installera i datorn eller?

/Daniel

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

För det första hör nog denna tråd snarare hemma under Musikprogram & MIDI (under OS & Programrelaterade forum
)

Men för att kunna svara på din fråga måste jag nog veta lite mer om vad du har för förväntningar. Du måste skilja på ett (Just det, ett) klaviatur och en synth. Ett klaviatur kollar bara av vilka tangentern du trycker ner och skickar signaler vidare genom en MIDI-kabel, tex till din dator, där du kan använda ett program eller ditt ljudkort.
En synth däremot kan skapa ljud själv som du kan spela in. Det är då det är aktuellt med banker och liknande, för att lagra ljud (eller inställningar för att skapa ljud)

När du köper ett klaviatur/en synth ska du tänka följande:

• Den bör vara anslagskänslig, alltså känna av hur hårt du trycker. Annars finns det så att säga bara två lägen, nere eller uppe.
  • Den bör ha hjul för mod och pitch. Det är två kontroller du kan vrida på med vänsterhanden för att ändra på hur ljudet låter och för att "böja"ljudet (Hur var det nu igen... Glissando? Portamento? Jag kan inte italienska...)
  • Den bör ha en MIDI-utgång, så att dukan ansluta den med annan hård/mjukvara.

Märke osv spelar ingen roll om den uppfyller kraven ovan. (Men du kan ju be att få prova i affären så att du känner om du gillar känslan av modellen innan du köper.)

Lycka till!

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Pitch bend eller modulation kallas det nitro ;)

Medlem sedan feb. 200355 inlägg

nitro2k01 skrev:

ett (Just det, ett) klaviatur

Var inte helt hundra, lite trixigt ord :)

nitro2k01 skrev:

Du måste skilja på ett (Just det, ett) klaviatur och en synth

Jag är med på skillnaden mellan klavitur och synth men var nog ganska så tvetydig i mitt inlägg

Det är alltså ett klaviatur jag är ute efter, synth får bli aktuellt om det visar sig att jag har någon slags talang (vilket jag starkt tvivlar på)

Tack för tipsen!

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Flyttas från Musik & Media.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)