webForumDet fria alternativet

Hur funkar det med MD igenteligen.

Program & appar

14 svar · 290 visningar · startad av tillmar

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg
Frågan#1

Tja ja funderar på att köpa denna MD som har optisk ingång eller nått sånt.

http://www.sharp.se/produkter/produkt.asp?id=896&kat=30&hkat=11

men liksom när ja ska flytta över musik till MD skivan hur funkar det då?

Spelar man in musiken från stereon eller flyttar man över musiken som filer från datorn till MD eller hur funkar det?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

tillmar skrev:

Spelar man in musiken från stereon

Ja, så går det till om du har en vanlig MD.

tillmar skrev:

eller flyttar man över musiken som filer från datorn till MD eller hur funkar det?

Ja, det fungerar om du har en NetMD (som ansluts via USB).

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Man spelar in musiken på den här spelaren i realtid. Sedan finns det även spelare som kallas NetMD där man kan flytta över musiken.

För att kunna använda dig av den optiska ingången så måste du ha en optisk utgång på antingen stereon eller datorn.

OKej, så på denna om ja ska lägga in 360 minuter musik måste den sitta och spela in i 360 minuter eller?
Går det snabbare med den optiska gången eller vad?

Kan man spela över gammalt på en md eller är det som en cdr skiva typ?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Du kan spela över gammalt, och det tar 360 minuter att spela in 360 minuter.

tillmar skrev:

OKej, så på denna om ja ska lägga in 360 minuter musik måste den sitta och spela in i 360 minuter eller?
Går det snabbare med den optiska gången eller vad?

Precis, vill du spela in i 360 minuter musik så tar inspelningen så lång tid också. Det tar lika lång tid med optisk inspelning som med vanlig analog. Enda skillnaden är att det blir lite bättre kvalitet med den optiska inspelningen. Sedan aktiveras ett avspelningskydd när du har använt optisk inspelning som innebär att om du vill spela av din inspelade MD-skiva till en annan MD-skiva så måste du använda analog inspelning om din skiva är optiskt inspelad.

tillmar skrev:

Kan man spela över gammalt på en md eller är det som en cdr skiva typ?

Ja, det går utmärkt.

OKej, nu har det klarnat rejält. Så om ja kopplar in den till mitt ljudkort och spelar in min mp3 låtar så ska det bli skaplig kvalité eller?

tillmar skrev:

OKej, nu har det klarnat rejält. Så om ja kopplar in den till mitt ljudkort och spelar in min mp3 låtar så ska det bli skaplig kvalité eller?

Jodå, det blir skaplig kvalité. Problemet är att låtarna blir komprimerande två gånger. Först när de komprimeras till mp3-låtar, sedan när du spelar in de till minidiscen.

Okej, bra:-D
Tror ja har en sista fråga nu bara. Det står att man kan spela in 360 minter musik på en 80minuters skiva är det möjligt. Och isåfall så måste dom ju komprimeras ihopp på någe sätt. Blir det sämre kvalite då eller?

tillmar skrev:

Okej, bra:-D
Tror ja har en sista fråga nu bara. Det står att man kan spela in 360 minter musik på en 80minuters skiva är det möjligt. Och isåfall så måste dom ju komprimeras ihopp på någe sätt. Blir det sämre kvalite då eller?

I det fallet använder sig Minidiscen av en funktion som heter longplay då den spelar in med en lägre bitrate än normalt. För LP4 så spelar den in med ungefär 66 kbps jämfört med 292 kbps då normal inspelning används. Det är dock inte alla minidisc-spelare som klarar av longplay villket innebär att man bara kan spela skivor inspelade med longplay i de spelare som klarar det.

Okej, men ja ska ju bara köra mina MD skivor i min MDspelare. Men om den spelar in med 66kbps så blir väll ljudet sämre.

tillmar skrev:

Okej, men ja ska ju bara köra mina MD skivor i min MDspelare. Men om den spelar in med 66kbps så blir väll ljudet sämre.

Det stämmer att ljudet blir sämre, det är alltså en avvägning man får göra om man vill kunna spela in längre på varje skiva eller ha bättre kvalitet.

Okej, men då får ja väll köra lite imellan där nånstans då:-P
Men det låter bra, men en MD är väl bättre än en mp3 spelare. Har liksom lite svårt att välja va ja ska ta. Va tycker du/ni?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Nja, om det är mp3:or du ska lyssna på så blir det ju bättre kvalitet i en mp3-spelare. I en MD-spelare så blir det en kvalitetsförlust eftersom ljudet först ska packas upp och sedan komprimeras på nytt.

Ska du lyssna på CD-skivor så är det ju du som bestämmer kvaliteten själv när du spelar in, både när det gäller MD och mp3. Ju lägre kvalitet desto fler minuter får du plats med. Med mp3 har du fler alternativ.

En MD-skiva rymmer inte så mycket, men de kostar inte så mycket heller och är lätta att hantera.

Själv har jag en mp3-spelare med hårddisk, vilket innebär att jag visserligen inte kan byta minne så lätt, men å andra sidan får jag plats med 5000 låtar. Dessutom behöver man ju inte vänta på att spela in låtar, utan det tar cirka en sekund per låt.

OKej, tror ja har bestämmt mig för en cd freestyle som tar mp3. Passar nog utmärkt. Eftersom ja lyssnar bara på mp3 så det blir nog bäst. Men tack för alla svar:-D

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)