webForumDet fria alternativet

Ang server

Webbservrar

24 svar · 811 visningar · startad av Webber2003

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg
Frågan#1

Nu behöver jag ännu en gång er hjälp ;) . Vilket är det enklaste och bästa gratis programet för att sätta upp en egen server?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vilken typ av server?

Jag hade tänkt köra server med en vanlig PC (alltså ej någon speciell "server dator") som innehåller Windows XP Home.

Gah, men vilken typ av servertjänst?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Webber2003 skrev:

Jag hade tänkt köra server med en vanlig PC (alltså ej någon speciell "server dator") som innehåller Windows XP Home.

Nu krånglar du till det för dig. Först frågar du vilket OS (eller program som du uttryckte det) du skall använda och sedan förklarar du att du har tänkt att använda Windows XP Home, som definitivt inte är ett server-OS.

Vi definerar om frågan; Vad skall du använda servern till?

Nej jag frågade inte vilket OS jag skulle använda, var står det i frågan???
----------------
Nu behöver jag ännu en gång er hjälp ;). Vilket är det enklaste och bästa gratis programet för att sätta upp en egen server?
----------------

Det jag ska ha servern till är att helt enkelt lägga upp hemsidan på. Förstår faktiskt ej era svar om jag ska vara ärlig!

Apache.

http://httpd.apache.org/

Webber2003 skrev:

Nej jag frågade inte vilket OS jag skulle använda, var står det i frågan???

Men lilla vän, hur enda in bergsväggen skall vi kunna veta vilken typ av server/OS/whatever det är du vill sätta upp när du inte nämner vad du skall ha den till? FTP, mail, webb? Du kunde lika väl ha gått in på Konsum och skrikit 'Vad skall jag ha för krydda i min soppa?!' Ingen fan skulle givetvis kunna veta det, eftersom du inte nämner vilken soppa frågan handlar om.

Webber2003 skrev:

Det jag ska ha servern till är att helt enkelt lägga upp hemsidan på.

Ja, men så skriv det då.

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

ska du göra sidan i vanlig html, PHP, ASP, JSP m.m.

Förklara mer.

OveRRidE: "Först frågar du vilket OS (eller program som du uttryckte det) du skall använda"
------------------------------------------

Jag har aldrig frågat vilket operativsystem jag skulle använda utan vilken programvara till servern man ska använda, är det verkligen så att bara man skriver programvara så är det ett operativsystem man menar?

Jag hade väl självfallet ej skrivit program om jag hade menat operativsystem lilla OveRRidE ;), det verkar som du skriver först och tänker sen.

--------------------------------------------
Jag hade tänkt att bygga mina sidor i PHP och jag har hört att det finns en programvara (nej inget operativsystem) som heter Serv-U. Kan man använda sig av det?

Serv-U är en FTP-server (dvs. som du laddar upp och ned filer från). Dessutom är det inte gratis.

Om du tittar ett par inlägg upp ser du att jag redan rekommenderat webbservern Apache, som är helt gratis och fungerar utmärkt tillsammans med PHP.

Okej, finns det någon svensk kurs på nätet hur man använder den?

En sökning gav:

http://www.ematte.se/tut/wamp.php

Tack för hjälpen Muskot, det finns iallafall visa trevliga personer på detta forum :)

Ibland blir man fanimej för trött för sådana här diskussioner.

Du postar tråden i forumet Internet & webbtjänster och frågar vilken programvara du skall ha till din server.

Hade du postat tråden i t.ex. Webbserver - Övrigt, så kanske vi andra dödliga hade haft en chans att gissa, vad som överhuvudtaget syftades på.

Dessutom framstår du som aningen korkad när du på muskot's fråga Vilken typ av server? svarar Jag hade tänkt köra server med en vanlig PC [..]. Redan där verkar det som om det är du som inte riktigt tänker till. Dessutom när du beter dig som en mindless fjortonåring genom att föra ditt lilla skämt vidare i din signatur, så mår jag bara så jävla dåligt att jag vill spy galla och skicka det i rekommenderat brev till dig.

Men visst, gillar man luddiga frågor, värdelösa rubriker och felpostningar, så kanske vi andra som inte kan något och som inte är trevliga bör fråga dig om allt vi funderar över i framtiden.

Fyfan.

Man blir så jäkla trött på att visa av Webforum.nu´s medlemmar har en så otrevlig attityd.

Frågan jag ställde var helt enkelt "Vilket är det enklaste och bästa gratis programet för att sätta upp en egen server?" Eftersom jag inte vet så mycket om att sätta upp en server så visste jag ej hur jag skulle formulera frågan. Inte visste jag att det skulle bli så dåligt bemött på Webforum.nu, det kunde jag inte aldrig tänka mig.

Jag blir så trött på sådana här diskussioner där man förolämpar andra utan någon bra anledning och jag hoppas verkligen att Moderatorerna tar i med hårdhanskarna och tar bort de som ej kan sköta sig.

Sedan så vill jag till sist säga till OveRRidE: SKÄRP TILL DIG OCH BEMÖT MÄNNSIKOR MED RESPEKT!!!

Public announcement

Jag är ledsen att jag med mina enormt underdådiga kunskaper och mitt värdelösa verbala tilltag, som tydligen resulterade i ett personligt påhopp och som sedan vidarebefodras som en uppmaning att avsluta alla mina moderatorstjänster på wF med omedelbar verkan, i denna tråd inte har kunnat tillfredställa dig och din hunger att få svar på vilken typ av servermjukvara du skall använda för en tidigare icke nämnd serveraktivitet.

MVH
OveRRidE

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

wf är en plats där man kan ställa frågor. Ställer man bra frågor får man i regel bra svar. Om man är otydlig kan det komma en förtydligande fråga, speciellt om man postar i fel forum.
SKÄRP TILL DIG OCH BEMÖT MÄNNSIKOR MED RESPEKT!!!
Männsikor kan säkert förtjäna att mötas med respekt.
Människor vinner respekt genom eget uppträdande!

Ja att bemöta alla människor med respekt är oerhört viktigt!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

> Webber2003 Förtydligande!!!
Om man ställer bra frågor på wF får man ofta bra svar.
Bra frågor bemöts med respekt och det borde vara självklart att man kan ställa förtydligande frågor utan att man är respektlös tillbaka. :birp Om du läser mitt inlägg igen och kollar din egen citerade stavning kanske du förstår mitt inlägg lite bättre??? §e

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)