webForumDet fria alternativet

Palm PC och sånt

Mobiltelefoner

16 svar · 357 visningar · startad av His Divine Shadow

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg
Frågan#1

Kan nån rekommendera några bra sånadära hand-datorer? Är inte riktigt "in the know-how", så att säga när det gäller dom.

/r:
Jo, kanske ni kan rekommendera nån bra digital-kamera också?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Personligen kör jag PocketPC och föredrar helt klart det gränssnittet framför Palm OS. Hade jag köpt PDA idag så hade jag högst troligt gått vidare på PocketPC-vägen. Dells maskiner i Axim-serien har fått väldigt bra kritik, framförallt för den fina batteritiden.
Palm-baserade PDA:s då? En stor fördel med att köra Palms OS är, om du frågar mig, PalmGear.com, en sajt med tusentals program. Vet inte om PocketPC har någon motsvarighet då jag inte har letat särslilt noga.

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

Palms plattform känns mer stabil... min comapq tvingades jag starta om titt-som-tätt..

Jo, min iPaq får sig en och annan softreset emellanåt då den inte vill synka ordentligt. Lite synd men jag tror nog på idén att Microsoft har löst en hel del sånt till 2003-versionen av OS:et. Själv kör jag den allra första iPaq:en (H3130) med en tidig version av Windows och det fungerar kanonfint så länge man håller sig till adressbok och kalender. Men det är klart, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte kollar på nya modeller. :OO Idagsläget skulle det dock inte bli någon renodlad PDA utan jag ser nog mer möjligheter i en Sony Ericsson P900.

Angående digitalkameran så är det nog bättre om du kollar i Foto & Film.

Tja, jag hadde tänkt mig nått att skriva ner saker på och läsa e-böcker i.

"Skriva ner saker" fungerar så länge det inte rör sig om några större mängder. Jag brukar bli less ganska fort och använder min till snabba noteringar och kalenderärenden som inte tar mer än några rader att skriva ner. Att skriva längre dokument är inte att föredra.

E-böcker har jag tyvärr dålig erfarenhet av, däremot har jag använt mig av Avantgo för att läsa PDA-versioner av Aftonbladet, TV-tablåer och Computer Swedens senaste nytt på handdatorn.

Jo, ja tänkte nog mest på noteringar och sånt, kan komma till hands i arbetet, mindre pappersarbete, vilket alltid är bra, drunkar i papper som det är redan.

Har flera e-böcker(Terry Pratchett, Iain Banks osv) i MS Reader format, skulle vara bra att kunna läsa dom utan att printa ut dom eller sitta framför datorn.

Axim modellerna såg ganska bra ut, 217$ ungefär för en billigare variant, lite högt tyckte jag men, men...

jag har haft både en ipaq 3870 och en palm m505. trots en mindre stabil plattform väljer jag utan någon som helst tvekan pocketpc.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag har en Palm Tungsten T och vill definitivt inte påstå att den är särskilt stabil. Den har hängt sej flertalet ggr varav ett par gjorde att jag blev tvungen att köra en hard reset.

precis min mening!
jag gjorde totalt två hårda och otaliga softa...

His Divine Shadow skrev:

Axim modellerna såg ganska bra ut, 217$ ungefär för en billigare variant, lite högt tyckte jag men, men...

Det är nästan där du får börja om du är ute efter en PDA med någorlunda vettiga funktioner. Om man skulle jämföra Palm mot en PocketPC-baserad maskin så brukar Palm-baserade handdatorer ligga något lägre i pris om man ser på mot vad man får för pengarna. Exempelvis finns ju Palm Tungsten E för runt tvåtusenlappen (2118:- inkl moms hos Dustin).

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag läst ut min första e-bok i lördags. (Innan Frosten)

Jag lånade den på Borås Stadsbiblioteks hemsida för e-böcker. Programmet som man kan behöva är mobiPocket Reader. Jag tror det finns åt både PocketPC och PalmOS.

Har också hört att man kan ladda ner e-böcker och läsa de från en klient som heter AvantGo, men jag brukar bara använda det till att läsa nyheter från Aftonbladet, kolla TV-tablåer, Computer Swedens artiklar och olika receptsidor (bl.a. Arla).

Ska du verkligen använda en PDA till att läsa e-böcker så rekommenderar jag sådana PDA där man kan stänga av backlight:en. Det blir så ansträngande för ögonen annars. Men visst går det också bra med, det är nämligen få handdatorer som har denna funktion.

Dryden skrev:

..., däremot har jag använt mig av Avantgo för att läsa PDA-versioner av Aftonbladet, TV-tablåer och Computer Swedens senaste nytt på handdatorn.

:OO

LeonL skrev:

... en klient som heter AvantGo, men jag brukar bara använda det till att läsa nyheter från Aftonbladet, kolla TV-tablåer, Computer Swedens artiklar och olika receptsidor (bl.a. Arla).

Avantgo var lysande - när det fungerade för mig. Vet inte vad som hände men plötsligt så slutade det att fungera och trots mina tappra försöka att få liv i det igen så sket det sig och jag gav upp. :l

Hur som helst, jag står fast vid mitt påstående att jag vid ett PDA-köp idag skulle valt en PocketPC-baserad maskin men vid val mellan PDA och hybrid lätt skulle valt en SE P900. :)

Dryden skrev:

Hur som helst, jag står fast vid mitt påstående att jag vid ett PDA-köp idag skulle valt en PocketPC-baserad maskin men vid val mellan PDA och hybrid lätt skulle valt en SE P900. :)

jag var tidigare av samma åsikt men har ändrat mig... stora mobiler och jobbigt. handdatorn kan man ju lämna hemma...

Sen när blev P900 större än exempelvis en HP iPaq? :OO

Dryden skrev:

Sen när blev P900 större än exempelvis en HP iPaq? :OO

du missförstår mig...
poängen är den att mobilen har man ju alltid med sig. därför bör den inte vara för stor och klumpig. har man två manicker kan man lämna en hemma (handdatorn) och ta med sig mobilen allena.
har man en stor hybrid är man tvingad att ta den med sig hela kolossen

Grejen är ju nu bara att P900 inte är direkt stor av sig (något ynka större än en helt vanligt mobiltelefon) och bara tanken på att jag har med mig rubb och stubb gör att jag lätt kan tänka mig att bära de extra gram som tillkommer.
Nackdelen med den här är att den är lite för dyr för min smak. :l

Men jag förstår ditt resonemang. ;)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)