webForumDet fria alternativet

Glocalnet (fast telefoni)

Bredband & telefoni

17 svar · 934 visningar · startad av Tengblad

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Frågan#1

Någon som har erfarenhet av Glocalnet på fast telefoni? Ett flertal i min närvaro har bestämt sig för att skaffa det och då funderar jag också på det tackvare att det är gratis att ringa till alla som har Glocalnet.

Vad tror ni?

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Hej!

Min familj har Glocalnet och jag har märkt att vi fått en mycket dyrare telefonräkning sen vi bytte från Rix Telecom.

1. Det är en avgift varje månad på 19 kronor.
2. Öppningsavgiften för varje samtal är 55 öre, vilket till och med är mer än Telias.

Om du har ett par kompisar du ringer några timmar i veckan som har Glocalnet så kanske du tjänar på det, annars inte.

19/0,19=100
Vi har bara några enstaka vänner som har Glocalnet och dessa talar vi inte med mer än 100 minuter per vecka.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Tack för ditt svar, var intressant att höra :)

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Jag har bytt till Glocalnet och jag har sänkt mina kostnader med ca 500:-/kvartal,
mycket därför att dom jag ringer mest till/pratar längst med också har Glocalnet.. jag ger tummen upp.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Den fasta avgiften gör att man måste ringa ganska många gratissamtal innan man börjar spara något på det.

För de flesta lönar det sig bäst att välja en operatör utan fasta avgifter och med låga trafikavgifter.

http://www2.cint.se/sweden/asp20/tele_fast.asp

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Samma här, jag ringer mest till folk med glocalnet å sparar nog 200-400 kr/mån.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

> jag ringer mest till folk med glocalnet å tjänar
> nog 200-400 kr/mån.

Själv har jag ingen telefon. Hur mycket pengar tjänar jag då? :-)

Men för er som har det: Har ni glömt hur det var förut när man var tvungen att slå prefix för att kunna ringa billigare? Det kan man göra fortfarande. Bara att skaffa ett abonnemang hos den billigaste operatören också och så slår ni dens prefix på alla vanliga samtal och använder Glocalnet bara när den ni ringer också har det.

På så vis behöver ni bara betala 19 spänn i månaden till Glocalnet och så får ni lägsta pris på alla andra samtal.

Terraflex är tio öre billigare än Glocalnet per samtal och sedan fem öre billigare i minuten mellan 8 och 18 och två öre billigare i minuten övrig tid. Samtal till mobiltelefon är 64 öre billigare per minut.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Det finns några alternativ till Glocalnet som fungerar ungefär på samma sätt, fast utan den fasta avgiften.

Glocalnets affärsmetoder tycker jag inte om. Vi var på IKEA och skulle fixa ett family-kort, varpå snubben som står där sträcker fram en lapp med orden : "Och så skriver ni på här också, så får ni ert kort och en kokosboll." Jag kikade närmare på lappen, och då visade det sig att man bytte förval till Glocalnet om man satte sin kråka på lappen, även om snubben bakom disken påstod att man inte gjorde det.

Någon vecka senare fick jag ett brev där det stod : "Välkommen till Glocalnet..." När jag ringde upp dem visade det sig att de hade antagit att alla som skaffade family-kort också ville ha Glocalnet som förval. Idioter. De är nästan nere på samma låga nivå som Tele2 och Telia.

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Tydal:
1. Men får man inte två olika telefonräkningar då - en från Glocalnet och en från Terraflex?
2. Hur ringer du? :p

Hade alla människor haft Glocalnet hade det dock varit toppen! :e

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

Gislaved.net skrev:

Det finns några alternativ till Glocalnet som fungerar ungefär på samma sätt, fast utan den fasta avgiften.

Glocalnets affärsmetoder tycker jag inte om. Vi var på IKEA och skulle fixa ett family-kort, varpå snubben som står där sträcker fram en lapp med orden : "Och så skriver ni på här också, så får ni ert kort och en kokosboll." Jag kikade närmare på lappen, och då visade det sig att man bytte förval till Glocalnet om man satte sin kråka på lappen, även om snubben bakom disken påstod att man inte gjorde det.

Någon vecka senare fick jag ett brev där det stod : "Välkommen till Glocalnet..." När jag ringde upp dem visade det sig att de hade antagit att alla som skaffade family-kort också ville ha Glocalnet som förval. Idioter. De är nästan nere på samma låga nivå som Tele2 och Telia.

cocosbollnivån är väl ändå förbaskat mycket lägre än påhitt både tele2 och telia haft? snacka om att dumförklara konsumenterna.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

> 1. Men får man inte två olika telefonräkningar då - en
> från Glocalnet och en från Terraflex?

Jo, men det är väl ingen som tar ut fakturaavgift?

> 2. Hur ringer du? :p

Jag har en mobiltelefon genom jobbet. Behöver bara betala minutavgiften för det jag ringer privat. Ringer inte så mycket privat...

Medlem sedan jan. 2001191 inlägg

Hmmm, mina föräldrar hade ett par bekanta som av någon (i efterhand) oförklarig anledning skulle byta till glocalnet. Vid detta tillfälle skulle man ange några personer till till glocalnet (vet inte om det gällde billigare samtal till dessa eller att de skulle bli erbjudna glocalnet).

Det hela mynnae iaf ut i att de bekanta till familjen låg kvar hos telie, mina föräldrar var plötsligt kunder hos glocalnet.

Krävdes rätt mycket och långa diskussioner, samtal och brev med både telia och glocalnet för att de skulle få gå tillbaka till sin ursprungsleverantör.

/min enda erfarenhet av glocalnet.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag har mitt förval hos Telia & jag förlorar mindre än jag vinner & tvärtom.. Men det funkar & jag har råd med det! ;)

Bire skrev:

Jag har mitt förval hos Telia & jag förlorar mindre än jag vinner & tvärtom.. Men det funkar & jag har råd med det! ;)

Så du bryr dig egentligen inte om vilken operatör du har så länge det fungerar och du har råd med det?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Bara så du vet har jag jobbat som säljare för Glocalnet :e

red.

Såhär är det:
Som många har sagt: känner du många som är GN använadre så tjänar du självklart på glocalnet. du ringer som vanligt inget prefix eller riktnummer i din hemort.
Öppningsavgiften försvinner när du ringer till en GN användare.
Du kan även ringa till nästan 300 000 svenskar idag som har glocalnet... bra va? :e

Gislaved.net: Dom på ikea som sålde är/var värdelösa när jag ringde runt till folk klagade dom på mig att dom på Ikea sa fel. Alla som vill täkna GN gör det inte på ikea isåfall :e

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Gislaved.net skrev:

Bire skrev:

Så du bryr dig egentligen inte om vilken operatör du har så länge det fungerar och du har råd med det?

Ja.

voigtann1 skrev:

Du kan även ringa till nästan 300 000 svenskar idag som har glocalnet... bra va?

Jo. Fast det är ju ganska tidskrävande. :e
Glocalnet har väl en månadsavgift på sina abonnemang som de inte talar så högt om? Dessutom gör de jämförelser på mellan sina erbjudanden och andras normalpriser, de nämner inte sina egna normalpriser som kommer in när du haft abonnemanget en månad. Dessutom påstod de felaktigt att jag kunde använda ett prefix för att ringa med min nuvarande förvalsoperatör till vissa utvalda nummer.

Bire » Härligt. Då vet jag.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Du kan använda prefix och "jag" informerade alltid om 19 månadsavigt :e

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)