webForumDet fria alternativet

Åtkomster via server

Webbutveckling

0 svar · 176 visningar · startad av Poison

Medlem sedan sep. 200247 inlägg
Frågan#1

Jag har precis praktiserat på ett storst företag som använt sig av ett vackert system (fast det finns smidigare :stud ). Det är så att när man startar en dator så kommer en login-ruta upp och här skriver man enkelt in sitt användarnamn och lösen och sedan den specifika platsen via en server exempel.

De körde på detta stället 2000 och NT. När man då hanterar konton gör man det ju genom att högerklicka på "Den här datorn" och sedan "hantera". Sedan är det bara att adda lite konton och skit så att man sedan kan logga in på dessa.

Tänk då att jag har skapat si så där 100 konton nu på mitt arbete på en dator jag tänkt använda som server. Sedan ska en person logga in på sin dator och får då skriva in använd. + lösen..
Exempel:
Användarnamn: Felia
Lösen: xxxxxxx
Plats: (eller vad det nu heter): //crascher/

Där då plats är stället man skriver in server med alla kontons namn och man blir ju tvungen att använda en massa // eftersom det är via nätverket.

I alla fall.
Nu loggar jag då in på ett konto via en server som jag döpt till crasher. Men nu är frågan jag undrar- Använder man detta systemet bara så att en användare kan logga in på sin dator VIA en server (för att enkelt kunna justera alla konton vid en dator istället för att ställa in det på varje dator), eller är det även så att man kan komma åt exempelvis program som ligger på servern man loggar in på? Alltså att man kommer in på serverdatorn istället för den lokala datorn man använder för att logga in.

Hur funkar det egentligen? Hoppas jag inte förklarat det allt för komplicerat och att ni har tid att hjälpa mig.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)