webForumDet fria alternativet

7 tunna klienter = server?

Webbservrar

5 svar · 582 visningar · startad av Jesper T

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Frågan#1

Tänkte sätta upp ett nätverk med sju tunna klienter med windows server 2003.
Vi kommer endast att använda dem med MS office.
Vad tror ni jag behöver för server?
HP proliant? Raid? Minne?

Medlem sedan apr. 200349 inlägg

förslag:
använd terminal server (citrix om du kan, har möjlighet)

bara 7 klienter som kör office, då duger det med 1 gig ram
Raid 5 är alltid bra på en server eller NAS (RAID5 är billigare)

HP ProLiant server är en kuggfråga, ska den stå som en TS i 3 år med 7 MSOffice klienter, eller kommer den växa alt. minska i antal users
tänk vad den gör om 2-3 år, kontra ekonomin för tillfället

ProLiant ML310?? Alt . DL320 ?

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Neeeeeeeeeeeej.
ML310 är i mina ögon direkt olämplig som terminalserver och Du kan inte bygga RAID5 med en DL320. Både ML310 och DL320 har dessutom UATA-kontroller, (ja - jag vet att ML310 finns i en SCSI-variant men det hjälps inte i det här fallet) vilket jag direkt avråder i från i det här fallet.

Jag har dessutom väldigt, väldigt svårt för att se någon anledning till RAID5 på en terminalserver. RAID1 räcker gott och väl, med tanke på att det är system och applikationer som ska ligga där - något som inte kommer att växa extremt med åren.

Titta istället på DL360 - betydligt bättre maskin. DL380 om Du nu av någon anledning har behov av diskexpansion. (Alternativt ML350/70 för tower-modeller).

Vidare så med det antalet användare så skulle det räcka gott och väl med 512-768MB RAM. (Observera att den rekommendationen är för Win2K).

/M

..och ja - Citrix är att föredra. Speciellt om Du har användare med långsamma uppkopplingar.

/M

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Måste man köra med citrix, *känner min okunskap inom detta område*.
Varför inte bara server2003 och eventuellt excangeserver?
Citrix pris?

Nej - det måste Du inte, däremot så är det i mina ögon att föredra. Prislappen är väl just ett av de skälen som gör att man inte vill köra Citrix, om jag inte missminner mig helt och hållet så ligger licensen för XPs (standard) på c:a 2500 SEK/användare. (Rätta mig gärna om Ni har mer exakta uppgifter). Största argumetet FÖR att köra Citrix i en såpass liten miljö är bandbreddsåtgången (och till viss del säkerhet) om användare vill jobba på distans mm.

/M

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)