webForumDet fria alternativet

Radiostyrt flygplan

Datorhårdvara

42 svar · 1 276 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

Japp, ni tolkade bokstäverna i rätt ordning, jag har köpt ett radiostyrt flygplan. :D

Jag och min arbetskompis övertalade varandra (vilket vi för övrigt är väldigt bra på) att köpa ett varsit plan, så snart kommer ni få höra historier om "bortflugna propellerfåglar" eller "Flygplan misstagen för gås, nedskjuten av lokal jägare". ;)

Önska mig lycka till nu!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

En jobbarkompis krashade sina två första, så. lycka till grabben! :e

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Har du någon som tänkt lära dig flyga eller kan du redan?

Jag rekommenderar INTE att försöka utan dubbelkommando första gången... :i

Här skall flygas för första gången, och det skall inte vara dubbelkommando, har man köpt ett billigt skitplan som jag så skall det kraschas. ;)

Nädå, det är ett sånthär billigt plan för tusenlappen som är väldigt lättfluget, perfekt för en nybörjare som mig, jag tror nog att det går bra (förutom att det blåser så förjäkligt i Härnösand).

Finns det några bra Svenska sidor med tips och sånt som man kan läsa innan man ger sig ut för att krascha sitt första?

Och med lättfluget menas? Skev och höjdroder (gaspådrag vid stigning) enbart?

Är det ett "riktigt" plan med gas, skev, höjd och sidoroder så bör du nog skaffa lite hjälp... =)

Visst. Du får säkert upp det i luften. Och visst. du får garanterat ner det från luften. Frågan är bara i vilket skick det dimper ner... ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Koppla radiosändare till en mockup på PC, så kan du träna utan att det kostar flis!

Lasp skrev:

Koppla radiosändare till en mockup på PC, så kan du träna utan att det kostar flis!

Har haft en del tankar på det, men jag tror inte att den sändaren jag köper något sådant interface, det är ett sånt här 2/3-kanals skitplan... ;)

Men när man väl lärt sig flyga lite så kommer jag säkert att köpa lite bättre grejjer som jag inte vill krascha.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det måste finnas en modelflygklubb på din ort där du kanske kan få prova på!
Kan vara värt ett kontaktförsök. Kommer inte ihåg så mycket från Härnösand utom att dom har försökt få mig för fortkörning (Jag!). Jag vann!

Ja, det skall finnas en modelflygfklubb utanför stan, skall se om man kan luska reda på vad den hetar och stort intresset är såhär på höstkanten.

Annars har jag mitt omoraliska stöd ifrån min jobbarkompis som säkerligen flinar stort när jag kraschar, och jag åt honom. :e

Hmm... det blev visst ett riktigt plan med höjd- och sid-roder tillslut ändå. Dom hade inte den fjolliga varianten hemma och det skulle ta 4 veckor att få hem dom. Så vi beställde ett lite värre plan och en fyrakanals sändare till.

Det första priset på 695:- blev nu utbytt till 1995:-.

Nu vill man ju inte krascha längre, förut kändes det som om det inte spelade någon roll, men nu åker ju 2 papp i backen.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

http://www.vmfk.a.se/

Här finns det experter på modellflyg.

Jag besöker ofta deras flygövningar och njuter av halsbrytande konster, men lider med dem när ett plan kraschar vilket dock händer väldigt sällan.

De har säkert tips om någon bra klubb i Härnösandstrakten :)

Härligt... och här hittade jag en sida med små filmer... :D
http://archive.ncsa.uiuc.edu/Cyberia/people/jsonin/public_html/rc_80s.html

Om det var en propellerdriven Stelth du hade tänkt köpa kan du vara glad att det var leveranstid. Deltavingade plan har en aning mystiska glidegenskaper vilket kräver enorm koncentration vid spakarna.

Det var uppvisning för tre veckor sedan i Vallentuna med bland annat en Draken med propeller. Den kunde göra fantastiska manövrar, men enligt spakförarens kompisar var det många krascher innan det blev stil på ekipaget.

Det är nog väldigt stor skillnad i flygegenskaper mellan skjutande och dragande propeller. Plan med dragande propeller får lyftkraft även av luftströmmen från propellern medan plan med skjutande propeller enbart har fartvinden till bärkraft.

Jag tror att en högvingad modell är bäst för nybörjare.

(Säger en feg en som bara vågar titta på) ;)

Deltavingad, är det när vingarna sitter fast mitt på kroppen?

Den jag har köpt har vingarna på ovansida så att den skall kunna glida bra.

Dim säger ju att planen som har vingarna mitt på kroppen skall ha bättre flygegenskaper vad gäller att göra konster, men dom är svårare att flyga, alltså inget för en nybörjare som mig. ;)

Deltavingar har lång vingbas och gör att planet ser triangelformat ut uppifrån.

Plantypen du valt var den vanligaste på flyguppvisningen och verkade ha stabil luftfärd. Dessutom kunde de göra snygga landningar tack vare lägre landningsfart.

Nu fattar jag vad deltavingen är, det visste jag ju redan, men synapsen för det hade kopplats bort. ;)

Snygga landningar kommer man ju att sträva efter, dock tror jag inte att dom kommer att bli så snygga från början.

Dom skickar dom idag, kommer väl i mitten av nästa vecka. :D

Nu sitter jag här på jobbet med ett omonterat radiostyrt flygplan, jag suktar något oerhört efter att montera ihop modellen och påbörja min första flygning. Batterieaccen ligger laddning för att vi skall kunna åka ut direkt efter jobbet. :D

Wish me good luck! ;)

Önskar jag vore där :(

Grattis och lycka till.

Bildrapportering emotses förväntansfullt :bire

Japp, skall försöka komma ihåg att ta med min dåliga digitalkamera och låta kompisen ta lite kort när man krachar. ;)

Ha reservdelslistan redo...
Du kommer att behöva den...

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)