Jag har köpt ett dubbel RJ45 jack och på den ena har jag kopplat in nätverk och på den andra har jag försökt att koppla in tele på men jag har inte fått det att fungera.
Jag har inte sätt något dubbeljack med utgågar för både RJ45 och RJ11 vilket jag tror telefon använder.
Fungerar det med telefon in i ett RJ 45 uttag och is så fall hur kopplar jag på in och utgående kablar?
Behöver jag ha någon speciell kabel till telefonen. just nu använder jag en RJ11 kabel in i uttaget som är RJ45. Den passar i telefonen perfekt men sitter inte riktigt lika bra i vägguttaget.
Jag har bytt 2 st av mina teleuttag till RJ45, det ena har jag till nätverket och det andra till telefonen.
Fråga mig däremot inte hur du ska koppla in tele. ;)
Men funkar det gör det! No problemas... hehe
RJ11 är bara 4/6 poler meddans en RJ45 är 8. Så RJ11-kontakten borde sitta lite sladdrigt i RJ45 uttaget :) Men du kan ju alltid göra en egen sladd. Har för mig att europeiska telefonkontakter (RJ11) använder de 2 mittersta för signal (in) och de 2 yttre till återledare. Bara att koppla - ingen större fara att något går sönder. Rekommenderas dock att du sätter ihop kabeln innan du kopplar in den - det kittlar lite i fingrarna om någon ringer meddans du kopplar :)
Då lär du få parallellkoppla uttaget, sätt ihop den ena ingående tåten med motsvarande utgående och vice versa.
Nackdelen blir att samtalen inte bryts om någon annan lyfter en lur.
Du kan koppla in och vidarekoppling parrallelt (alltså 1+2 och 3+4). Det får dock till följd att det inte bryter när du lyfter på luren i denna telefon - du kan prata i 2 telfoner samtidigt. Det är nog inget som någon teletekniker rekommenderar eftersom du lastar ner linan med fler enheter än tänkt, men 2 telefoner parrallelt brukar funka.
(Red. lite sen :))
334 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25