webForumDet fria alternativet

ibook i nv-skåne

Mobiltelefoner

10 svar · 276 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Hej

Någon som kan hjälpa mig och leta fram en butik där man kan köpa ibook? Bor i helsingborg så jag vill ha så närma som möjligt. Har kollat runt i butiker men har inte hittat skönheten. Vill gärna pilla på den innan jag beställer den ifrån apple.se :)

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Perfekt, precis vad som behövdes!
Tack flat-eric! :D

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Tänk över en extra gång innan du köper den dock.

Var också inne i iBook-banorna. Efter lite research och tips från bland annat vårt eget lilla cyber-husdjur här på webForum så kanske en begagnad G4-titanium är ett smartare val?

15", mycket snabbare och i stort sett allt som iBooken har fast bättre. tänk över det iaf.

Mjo men så har jag rätt knapt med pengar, men antagligen blir det en bärbar pc, så får mac-världen väntar ngr år på mig :)

äsch då! knapert har vi alla. enligt mina beräkningar får du en G4 titanium för runt 8500 begagnad. det är mycket billigare än en ny ibook och dessutom mycket mer att leka med!! :e

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om man har en kund(uppdragsgivare) eller egna företaget som bara kör Mac är detta intressant Om man vill kunna köra olika operativ får man bra mycket mer för pengarna med en portabel Pentium. Kolla gärna Blocket så ser du vad priserna ligger på även begagnat i Mac världen.

bassebhu skrev:

äsch då! knapert har vi alla. enligt mina beräkningar får du en G4 titanium för runt 8500 begagnad. det är mycket billigare än en ny ibook och dessutom mycket mer att leka med!! :e

Hmm jag är inte så insatt i mac världen, men G4 Tittanium är väll ändå en stationär, eller?
Jag är ute efter en bärbar, stationära har jag så det räcker ;)

Var ute och kolla lite på bärbara idag, tror det blir en bärbar pc istället. Har hittat en ny p4 2.2ghz för ett mycket bra pris. :)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nya generationen PowerBook är gjord i Aluminium, den äldre generationen var gjord i Titanium, därav namnet "Titanium" eller "TiBook" som en del också kallar dem för.

De Powerböcker som finns idag på marknaden som nya är dock både Titanium och Aluminium, dvs de nyaste i Aluminium och den äldre i Titanium, detta för att de i Aluminium bara finns i 12" och 17" medan den i Titanium är 15" (vilket snart kommer att bli utbytt mot Aluminium också misstänker jag).

PowerBook = bärbara
PowerMac = stationär

De stationära Macarna har också olika benämningar, några kallas Quicksilver, andra för andra namn som jag nu glömt bort. Gemensamt mellan alla "Power"-maskiner är att de har G4 processorer i sig (förutom de nya som släpps i augusti/september som kommer med ny processor och kallas då för G5).

De enda datorer med G3-processorer idag är de nya iBöckerna (iBook alltså). De stationära "lågbudget"-maskinerna heter emac eller iMac och har G4-processorer.

Gamla Powerböcker med G3 är svarta och sista PowerBook G3 släpptes år 1999 om jag inte minns fel. Sen kom "TiBook" dvs PowerBook G4 med Titaniumskal. Dessa "TiBook har kommit ut i många generationer och de senaste är de på 867 MHz och 1 GHz Processor, med eller utan Superdrive (DVD-brännare).

Hoppas jag inte förvirrade dig allt för mycket... ville bara klargöra de olika namnen.

Tack CyberPet, det hjälpte en hel del! :)

Qimen skrev:

bassebhu skrev:

Hmm jag är inte så insatt i mac världen, men G4 Tittanium är väll ändå en stationär, eller?
Jag är ute efter en bärbar, stationära har jag så det räcker ;)

Var ute och kolla lite på bärbara idag, tror det blir en bärbar pc istället. Har hittat en ny p4 2.2ghz för ett mycket bra pris. :)

Nu förklarade Cyber rätt utförligt hur det ligger till men här är en länk till en sån jag menade. nog för att jag tänkte mig de äldre på 400-450MhZ.

http://www.apple.com/se/powerbook/index15.html

Dock tycker jag fortfarande att du ska tänka efter en gång till innan du slår till på en (till?) cp, oj pc. ;)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)