webForumDet fria alternativet

Dålig bild

Ljud & bild

7 svar · 481 visningar · startad av Bendro

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg
Frågan#1

Jag är lite konfunderad över en sak. Har en TV av märke Thomson som är ca 1½ år gammal.
Bildkvalitén är inte den bästa...lite grynig bild emellanåt..vissa kanaler är lite sämre och vissa är hyffsat bra. Har provat alla möjliga sätt att ställa in den men det blir inte bättre.

MEN....om jag kollar på AV och alltså byter kanal på videon istället för på TV´n är det alltid knivskarp bild på alla kanaler :q

Någon som kan förklara detta fenomen och som kan tipsa om hur jag får lika bra bild på de ordinarie kanalerna?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det kan vara tunern i din TV som är dålig. Annars; om du har videon inkopplad via scart och antennkabel, så är det så att antennkabeln används när du använder kanalerna som är lagrade i TV:n. Det kan vara dålig kvalité på den kabeln.

Antennkabel är färskvara, så många (inklusive jag själv) skulle tjäna på att köpa ny kabel.

Har det alltid varit samma kvalité på mottagningen i TV:n?

Mvh,

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jo, så är det också för vår TV som står i vardagsrummet (Philips). Man kan märka en står skillnad när man sätter på Videon och tittar på kanalerna där istället. Resultatet blir nästan som en digitalbox. Det beror nog på kopplingsstrukturen av antennkablarna.

Var därför vi köpte två SHARP Wide :) och numera använder vi aldrig TV:n i vardagsrummet :p

Mer eller mindre på en del av kanalerna..t.ex 3:an. Men det känns som det blivit sämre överlag.

Prova att koppla rakt förbi videon direkt från jacket och se om det blir skillnad. Är det skillnad om videon är på eller av?

Är det en billig video eller en kvalitetsmaskin? På lite billigare varianter kan det ju faktiskt också vara så att signalen tappar styrka när den bara går igenom videon.

Mvh

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag tänkte också på TV3, eftersom ("förr i tiden" så ;)) tittade jag på TV3 genom Videon då bilden var betydligt bättre

- Skall prova när jag kommer hem.
- Ingen skillnad om videon är på eller av.
- Videon är en Grundig...var väl knappast ngn lågprismaskin när vi köpte den. Om det trots detta skulle vara att signalen tappar styrka när det bara går genom videon kan det avhjälpas med en signalförstärkare?

Bendro skrev:

Om det trots detta skulle vara att signalen tappar styrka när det bara går genom videon kan det avhjälpas med en signalförstärkare?

Ingen aning. Provade du att koppla förbi videon?

Man kanske kan tänka sig att prova att splitta vid uttaget, och dra en antennkabel till videon och en till TV:n, och bara ha scart mellan videon och TV:n... Oh well, jag kan egentligen ingenting om sånt här, jag bara försöker tänka till lite. ;)

Mvh

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)